donderdag 14 november 2024

Het verhaal van de foto

Onderstaande foto is de eerst bekende foto van mij met een leesbril. We schrijven Tweede Kerstdag 2011 bij vrienden in Leiderdorp waar we een spelletje deden met heul kleine lettertjes. We zijn nu 13 jaar verder en ik kan nog steeds toe met een leesbril, gewoon zo'n brilletje van het Kruidvat. Ik heb mijn ogen laten opmeten bij de opticien, en die zei heel eerlijk dat ik gewoon zo'n brilletje van een paar euro kon gebruiken en ik voorlopig nog niet toe was aan een speciaal aangemeten bril van hen. 

Ik heb verschillende brilletjes, één bij de computer, één naast m'n bed en één in m'n tas en verder nog wat in lades en kasten hier en daar. Terwijl ik dit blogje schrijf heb ik er dus ook één op. Als ik uit eten ga en uitroep: 'Wat een fijne kaart!', betekent dat niet automatisch dat ik het eten zo bijzonder vind, maar dat het een prettig lettertype is wat ik zonder bril kan lezen. Ook op mijn werk heb ik een bril ter hoogte van mijn décolletage, die ik tevoorschijn haal als ik kleine cijfertjes moet intoetsen. Ik maak daar dan door, 'even m'n brilletje pakken, hoor' te zeggen een kleine gebeurtenis van ter verhoging van de leuke ervaring van de clientèle. Het is toch ook een soort van entertainment. 

Het is nog steeds puur en alleen voor het lezen, voor de rest zie ik alles nog gewoon goed, sterker nog, met mijn leesbril op de wereld in kijken maakt me duizelig. Dan moet ik er overheen kijken. Maar wie weet zal ik ooit aan de bril moeten en dan is dat maar zo. Ik neem zeker geen contactlenzen, dat gepriegel in m'n ogen moet ik niet aan denken. 



woensdag 13 november 2024

En het bleef nog lang onrustig in de stad

Vorige week is er een partijtje voetbal geweest tussen een Nederlandse en een Israëlische ploeg, dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen. En dan bedoel ik vooral alles wat niet in het stadion heeft plaatsgevonden. De Israëlische hooligans zijn rampokkend door de straten van Amsterdam getrokken, hebben hier es een vlag van een gevel getrokken, daar een taxichauffeur belaagd onderwijl vrolijk zingend: 'Er zijn geen scholen meer zijn in Gaza, alle kinderen zijn dood', kortom ze hebben zich niet als gasten gedragen. Het resulteerde erin dat er een tegenoffensief kwam vanuit de hoek van Palestinademonstranten en in de slipstream daarvan beroepsamokmakers die leven bij rellen en sensatie en maar al te graag meededen om die hooligans van repbliek te dienen. 

Een kind kon van te voren natuurlijk al zien dat vanwege de genocide en andere oorlogsmisdaden van de Israëlische regering het niet zo verstandig was om een Israëlisch voetbalteam en hun supporters toe te laten in de stad. Voetbalhooligans zijn, waar ze ook vandaan komen, nou niet de meest fijnbesnaarde types. En het ligt, heel gek, bij sommigen best gevoelig hoe de Israëlische regering opereert. Daarmee wil ik het geweld en de vernielingen die zich richtten op de hooligans en anderen geenzins goedkeuren, alleen dat het te verwachten was.

Plots waren de hooligans 'toeristen' en werd er over 'Jodenjacht' gesproken. Vanuit Israël werd hysterisch gereageerd en werd de eeuwige slachtofferrol als een Pavlovreactie meteen weer aangenomen. Vanuit de landelijke politiek werd niet tot kalmte gemaand, in tegendeel. Het was koren op de molen van Geert Wilders, de man struikelde over zijn eigen benen om meteen over 'onze Joden' te reppen en de volledige moslimgemeenschap met pek en veren te overgieten. Dat hij goed bevriend is met verschillende antisemieten doet daar niets aan af. Álles om moslims in een kwaad daglicht te zetten, niets is taboe, zo heeft hij het ook over 'onze homo's' als hij er moslims mee kan bashen, terwijl hij als fascist niets moet hebben van de lhbti+ gemeenschap, maar ja, zo rollen populisten nu eenmaal.

Onze premier, zijn Schoofhondje, moest terstond terugkomen uit Azerbeidzjan van de klimaattop, want dit was belangrijker dan de toekomst van de aarde. Die stamelde door Geert ingefluisterde woorden als 'uitzetting' en 'integratieprobleem' en ook Dilan en natúúrlijk Caroline (Kèr'olai'n) papegaaide de opruiende stigmatiserende woorden van hun grote blonde held na. Dat werkt dan als olie op het vuur, vandaar dat het sinds vorige week elke dag raak is in onze jarige hoofdstad, rond Plein '40-'45, dat vind ik dan weer van een bijtende ironie. Het zijn nu eenmaal niet de felste lampjes uit de doos die relschoppers, het zijn troglodieten. En nee dat is niet goed te praten, maar het aanwakkeren wat vanuit de regering gebeurt is niet de juiste aanpak. Wel voor henzelf, zij gedijen juist goed bij al deze chaos, verdeel en heers, u weet toch, dan kunnen ze zeggen: 'Zie je wel'. Een net iets te groot deel van de bevolking wilde een extreem rechtse regering, nou, dan krijg je dit, een regering die bij dit soort afschuwelijke situaties er garen bij wil spinnen in plaats van de-escalerend opereren. 

Donderdag is er in Parijs een wedstrijd tussen Frankrijk en Israël, daar wordt met grote zorgen naar uitgekeken. Toch blijkt voetbal zo belangrijk dat niemand op het idee komt om het gewoon niet door te laten gaan, of Israël, net zoals Rusland, te weren. Maar dat wordt gezien als vloeken in de kerk, meteen wordt de antisemitismekaart getrokken, terwijl kritiek hebben op een regering die nu zelf doet wat het Joodse volk tachtig jaar geleden is aangedaan van een heel andere orde is. Dat Joden, waar ze ook wonen, nu worden belaagd en aangevallen enkel en alleen omdat ze Joods zijn is natuurlijk nooit goed te praten. Nooit. 

Het blijft voorlopig nog lang onrustig in de stad, wat zeg ik.... in de wereld. 



dinsdag 12 november 2024

Monoloog

Afgelopen weekend de film 'Call Me By Your Name' gezien, of beter gezegd opnieuw gezien. Ik ben er destijds voor naar de bioscoop gegaan en was er enorm van onder de indruk. Het verhaal, de mooie beelden van de omgeving, en de geweldige casting, het klopte allemaal. Een aantal dingen had ik onthouden, maar genoeg was ik vergeten zodat het opnieuw een feest was om het te bekijken. 

Het verhaal, een verfilming van het boek van André Aciman, is nagenoeg bekend. Het speelt zich af begin jaren 80 in Noord Italië waar de Amerikaanse promovendus Oliver zes weken bij professor Samuel Perlman en zijn vrouw logeert en om met hem te werken aan zijn archeologische vondsten. Tussen Oliver en zoon Elio bloeit een romance op. Oliver wordt in de film gespeeld door Armie Hammer, en Timothée Chalamet vestigde met de rol van Elio voorgoed zijn naam in Hollywood. Michael Stuhlbarg speelt de rol van Elio's vader Samuel en heeft een prachtige monoloog aan het einde van de film.

De zes weken zijn om en Oliver gaat weer naar huis na een paar dagen samen met Elio te hebben doorgebracht verderop in het land. Elio denkt dat zijn ouders geen weet hebben van hun relatie, maar dat is niet zo. Als zijn vader hem bij thuiskomst verdrietig ziet vraagt hij Elio naast hem te komen zitten en vertelt hem hoe bijzonder de vriendschap is die hij met Oliver heeft:

"De natuur heeft sluwe manieren om onze zwakste plek te vinden. Op dit moment wil je misschien niets voelen. Misschien wil je nooit meer iets voelen. En....misschien wil je met mij helemaal niet over dit soort dingen praten, maar.... het is duidelijk dat je iets gevoeld hebt. Jullie hadden een mooie vriendschap. Misschien meer dan een vriendschap. Ik benijd je erom. In mijn plaats zouden veel ouders wensen dat de hele zaak voorbij zou gaan.....en bidden dat hun zoon weer met beide voeten op de grond zou landen. Maar...ik ben niet zo'n ouder.

We vergen zoveel van onszelf om sneller te herstellen, dat we op ons dertigste failliet zijn en elke keer dat we weer met een nieuw iemand beginnen minder te bieden hebben. Maar om jezelf niets te laten voelen om maar niet te hoeven voelen, wat een verspilling!

Laat me je nog één ding zeggen. Het zal de lucht klaren. Ik ben er misschien dichtbij gekomen, maar ik heb nooit gehad wat jullie twee hebben. Er was altijd iets wat mij tegenhield of in de weg stond. Hoe jij je leven leidt, is jouw zaak. Bedenk dat ons hart en lichaam slechts één keer aan ons zijn gegeven. En voordat je het weet is je hart uitgeput, en wat je lichaam betreft, er komt een moment waarop niemand er meer naar kijkt, laat staan in de buurt ervan wil komen. Op dit moment is er verdriet, pijn. Dood het niet en daarmee ook de vreugde die je hebt gevoeld." 


De prachtige scene van de monoloog Michael Stuhlbarg (Samuel) en Timothée Chalamet (Elio).

Timothée Chalamet (Elio) en Armie Hammer (Oliver). 


maandag 11 november 2024

Frühstück in Düsseldorf

Om tien uur 's morgens dienden wij ons appartement weer te verlaten en we besloten om naar Düsseldorf te gaan voor het ontbijt. In Duitsland is er een buiten de deur ontbijt cultuur die wij hier in Nederland niet kennen. Je kunt heus wel ergens een ontbijtje krijgen in een etablissement, maar dat is dan meestal zeer beperkt in keuze, en wij Nederlanders zijn over het algemeen wat behoudender en verknocht aan die boterham met kaas of hagelslag. Om te beginnen is er, als je googelt op 'frühstück' in Duitsland een hele rij met restaurants waar dat kan, en als je dan gekozen hebt krijg je, eenmaal ter plekke, een kaart aangereikt met een duizelingwekkende hoeveelheid keuzes.

Wij hadden gekozen voor restaurant Dritan Alsela die heel goed staat aangeschreven en ik begrijp nu dat Dritan, die we ook in de weer zagen met voornamelijk z'n personeel te instrueren maar ook zelf in de rondte liep, een beroemdheid is in z'n vak. Hij is op Instagram, Facebook en laat op YouTube filmpjes zien hoe je de perfecte koffie maakt. De zaak was goed bezocht en het werkt als een geoliede machine iedereen doet iets in de productie om de ontbijtjes te serveren. Wij kozen beiden voor een Italienisches Frühstück, wat wederom een soort brunch bleek met natuurlijk koffie. Het was echt heerlijk.

Bij aankomst vonden we het al druk qua auto's en we kwamen er achter dat er vlak naast het restaurant een grote Flohmarkt werd gehouden, we waren dus weer spontaan zonder dat we er erg in hadden mit unserer Nase in der Butter gevallen. Na het ontbijt zijn we de Flohmarkt over gegaan en je ziet dan weer es wat andere dingen dan in Nederland. Veel kitsch wat ik ken van het programma 'Tussen Kunst En Kitsch', waar de experts het dan heel tactisch 'rijk gedecoreerd' noemen. Er was één vaas die ik wel heel mooi vond, maar het was niet geprijsd en ik meen ook dat je er niet kon pinnen en ook; waar zou ik 'm moeten neerzetten. Ik bedacht me als we er weer langs lopen, je liep er zigzaggend, en hij valt me weer op, dan is het een teken, maar ik ben er langs gelopen zonder dat dat gebeurde. 

Na de Flohmarkt even door Düsseldorf gereden, maar in Duitsland kent men nog de Sonntagsruhe, dus was er niet veel te beleven. We besloten richting Nederland te gaan om onderweg het idee te krijgen om in 's-Hertogenbosch een bakje koffie te gaan drinken met een Bossche Bol. We zagen een heel leuk zaakje en hebben er koffie en thee gedronken maar het was in de namiddag, dan zijn de Bossche Bollen natuurlijk op, dus deelden we een carrotcake. Vervolgens richting huis om na te genieten van een geweldig leuk weekend. Duitsland is best dichtbij en wat kun je er lekker eten!

Dritan Alsela.

Zijn leuke restaurant.


De heerlijke koffie. 










zondag 10 november 2024

Samstag in Essen

Na een heerlijke nachtrust, met wel onrustige dromen wat ik altijd heb als ik niet thuis slaap, verkwikt wakker geworden en een lekker bakje koffie gedronken. Badderen en opweg voor een ontbijtje ergens. We zijn naar het centrum gelopen waar men druk bezig is om de kerstmarkt op te zetten die binnenkort de stad zal opleuken. 

De eerste indruk is dat Essen een wat grijze, grauwe stad is, met wel een reuzenrad wat tegenwoordig voor een stad een must is blijkbaar, en nee daar zijn we niet in geweest. Maar wij vonden er een parel voor het ontbijt in de vorm van het zeer leuk ingerichte restaurant RoseMarie met een uitgebreide keuze aan diverse ontbijtjes. Het tijdstip en de hoeveelheid maakte dat het eigenlijk een soort brunch werd. We hebben daarna nog even door de stad gelopen en besloten om met de auto naar het stadspark van Essen, het Grugapark, te gaan. Er waren ook dingen binnen te bewonderen en wat we erover lazen leek het ons wel wat.

Geheel argeloos raakten we verzeild in een heel andere ambiance. Voor het park diende je een luttel bedrag entree te betalen en dat voldeden we ook aan de kassa, maar bij het binnentreden van wat wij dachten dat het één van de binnendingen van het park was, bevonden we ons plotsklaps in een huishoudbeurs meets zwarte markt achtige omgeving. We waren helemaal niet in het park, maar bij de jaarlijkse MHH beurs in het grote evenementengebouw Messe Essen wat náást het park ligt. Wisten wij veel.

Zeven grote hallen waren ingericht in 'werelden' en die hebben we op ons gemak doorgelopen en hele leuke dingen gezien. De wereld voor kinderen hebben we vanzelfsprekend links laten liggen. Wel zagen we een stand waarin Holländisches softeis werd aangeboden. Daar hadden we zin in en het was ook erg lekker, maar dat softijs Holländisch is had ik geen weet van, maar vijf stands verderop was er Dänisches softeis, nah ja, het is jedenfalls niet iets Duits. 

Wat later op de beurs zagen we een stand met wijnen en we mochten proeven, wit, rosé, rood, likeuren ook en we raakten aan de praat met die man, bleek ein wenig Niederländisch zu sprechen, hij had acht jaar in Nederland gewoond, Eindhoven en mijn vriendin had daar ook gewoond. Dat schept een band, en deze man kende zijn pappenheimers, lang verhaal kort er is een doos met wijnen, sekt en likeuren onderweg naar Rotterdam. 

Ik was na al die drukte en veel mensen wel toe aan buitenlucht, dus alsnog het Grugapark in. Een groot en divers park met inderdaad ook ruimtes waar je naar binnen kon. Niet alles was open, maar we zijn in een tropische ruimte geweest, een woestijn en het leukste vind ik een plek met allemaal bonsaibomen, waarvan sommigen al heel oud zijn, de oudste is 104 jaar! Het is een stadspark, niet zo groot zou u denken, maar denk opnieuw, wij waren op een gegeven moment een soort van verdwaald en nergens duidelijke bewegwijzering. Het Hotel California onder de parken, je kunt er op elk moment in maar je kunt er nooit meer uit. GoogleMaps gaf soelaas en na een flinke wandeling zijn we toch weer bij de auto gekomen.

Naar onze logies en een restaurant uitgezocht, het werd Tablo een Turks restaurant met een heerlijke keuken, fantastische sfeer en een innemende en kundige bediening, die man wist waarover hij sprak. Uitstekend gedineerd en eenmaal weer terug op bed in de slaapkamer een film gekeken. De tv in de woonkamer is ondanks dat het is aangegeven niet gemaakt, sterker nog er is niet op gereageerd. Minpuntje dus voor de uitbater, maar wij denken natuurlijk in oplossingen. Ik mocht een film uitzoeken het werd 'Call Me By Your Name'. Ik had 'm jaren geleden al eens gezien in de bios, maar mijn reisgezel niet en ik vond dat ze deze film moest zien, net zoals ze mij ook onlangs een aantal films heeft laten zien die bij m'n opvoeding horen. 

Al met al een verrassende, vermoeiende maar zeker een leuke dag in Essen. 

Het reuzenrad waar geen enkele stad meer zonder kan. 

Copieus ontbijt bij RoseMarie.

Dit bonsaiboompje is uit 1920!


zaterdag 9 november 2024

Auf einer Reise nach Essen

Vrijdag mocht ik nog heel even werken en collega Gineke was zo lief om de laatste twee uur van mij over te nemen zodat ik om 15.00 uur klaar was en we een uurtje later op weg gingen naar het Duitse Essen. De reis verliep voorspoedig, een klein beetje file rond Arnhem, maar aan het begin van de avond reden we de straat in waar we onze tijdelijke logies hebben.

Het is een ruim driekamer appartement met grote keuken en badkamer die we middels codes konden betreden. Het is netjes ingericht met overal leuke schilderijtjes aan de muur die mijn lichte OCD prikkelden want ze hingen niet allemaal recht. Dus meteen nadat ik mijn valies had neergezet ben ik door de woning gegaan om alles wat niet recht hing recht te hangen, ik zou er anders geen moment kunnen verblijven.

We hadden al besloten dat we, eenmaal in Duitsland, schnitzel wilden eten, alzo geschiedde. Een kleine wandeling naar het centrum bracht ons bij restaurant Kiepenkerl, wat goede reviews had. Een gezellige ambiance, vrolijk personeel en enorme kalfsschnitzels die heerlijk zacht en uitstekend van smaak waren. Wat hebben we gesmuld met een wijntje erbij. Als dessert koos ik voor Schokoküchlein mit flüssigem Kern en mijn tafeldame nam Affogato. 

Voldaan liepen we weer terug naar ons onderkomen en het viel ons op dat het, vergeleken bij Nederland gisteren, helemaal zo koud niet was. We wilden nog even Netflix kijken, maar de tv in de woonkamer deed het niet, dat even doorgegeven aan de uitbater van de B&B, we zien wel of ie er wat aan doet en anders doet de tv in de slaapkamer het wel. Bij nader inzien waren we ook best wel moe en zijn we gaan slapen. Morgen (vandaag dus) weer een dag. 

De woonkamer met de rechtgehangen lijstjes.

Mijn uitzicht uit bed, waar ik ook eerst even mijn timmermanswaterpasoog moest laten gelden.

Enorme schnitzels.



donderdag 7 november 2024

Nou......

........de Amerikanen hebben dus gekozen voor een hoogbejaarde veroordeelde crimineel en verkrachter als hun volgende president. U weet dat mijn mensbeeld al niet heel rooskleurig was maar het is nu toch weer naar beneden bijgesteld. Aan de andere kant is het wel positief dat het Capitool nu veilig is en de 'proud boys' (ongearticuleerde klanken uitstotende dikke witte mannen van middelbare leeftijd) niet, aangespoord door het oranje orakel, rampokkend door de straten trekken. 

Voor vrouwen, lhbti+'ers en mensen van kleur is het een wat minder geslaagde uitkomst, een misogyne racistische en homofobische megalomane president met dictatoriale trekjes. Hij loopt tegen de tachtig en heeft morbide obesitas dus wellicht legt ie eerder dan die vier jaar om zijn al het loodje, het zou voor Amerika en de wereld een zegen zijn. En anders moeten zij en in mindere mate ook wij die vier jaar zo goed en kwaad als het kan uitzitten, onze vingers gekruist dat het beginnend dementerende onberekenbare oudje niet een oorlog op wereldschaal ontketend van apocalyptische proporties. 




woensdag 6 november 2024

En toen was er licht

"Doe de lichten aan" roep ik als ik thuis kom en het is donker en als bij toverslag is er licht, en 's avonds bij het naar bed gaan zeg ik "doe de lichten uit", en alzo geschiedt. Schoolgaande ik zou vroeger met open mond hebben geluisterd als mij verteld zou worden dat het in de toekomst lag dat je geen lichtknopje meer hoeft aan te raken, ik zou het niet geloofd hebben. 

Ik weet nog dat ik van mijn zakgeld gekleurde gloeilampen kocht, ik vond dat het summum. En er waren ook maar vijf kleuren te koop: rood, geel, blauw, oranje en groen. Blauw, oranje en groen staat mij nog voor de geest dat ik die dan in mijn kamertje in de lamp draaide en ik vond het magisch, je zag wel niet veel bij blauw, maar het had iets sprookjesachtigs. Geel vond ik teveel op wit lijken en ook geen rood, je wilt toch geen valse verwachtingen wekken vanaf de straatkant. 

En nu heb ik lampen die ik in elk gewenste kleur kan schakeren, dat doe ik niet, maar mijn jonge ik zou daar helemaal op los zijn gegaan, geen dag zou mijn verlichting hetzelfde zijn geweest. Nu heb ik een fijne warme witte tint en de voor mij juiste sterkte uitgezocht waarbij ik me senang voel. Maar....toch is het kind in mij niet helemaal weg, er is één lamp waarbij ik m'n vroegere zelf vanaf deze leeftijd een knipoog geef. Het is m'n Marokkaanse lamp met paars glas, daarvan heb ik het bolletje ook op paars gezet, gewoon omdat het kan en omdat het de kleur van het glas benadrukt. 

Deze lampen had je vroeger als je gekleurd licht wilde.

M'n paarse lamp. 


dinsdag 5 november 2024

In Memoriam: Quincy Jones

Hij werd in zijn lange carrière maar liefst 79 keer voor een Grammy Award genomineerd en won er 28, waaronder de Grammy Legend Award in 1991, Quincy Jones. Al op jonge leeftijd begon hij met trompet spelen en samen met Ray Charles vormde hij een combo dat op bruiloften en partijen speelde als ook in jazzclubs.

Hij maakte vanaf 1955 platen als jazzmuzikant, maar schreef vanaf 1965 ook muziek voor films, waaronder 'The Wiz', 'The Italian Job' en 'The Color Purple'. Ook de tune van de succesvolle tv-serie 'Sandford & Son' ('The Streetbeater') is van zijn hand. Daarnaast is de lijst van wereldberoemde artiesten voor wie hij albums heeft geproduceerd welhaast eindeloos. Nana Mouskouri, Donna Summer, Frank Sinatra, George Benson, Aretha Franklin om er maar een paar te noemen. Meest lucratief was zijn samenwerking met Michael Jackson de albums 'Off The Wall', 'Thriller' en 'Bad' behoren tot de best verkopende ooit. 

Quincy heeft ook zeven Oscarnominaties op zijn naam staan, maar verzilverde er niet één. Volgend jaar zou hij een ere-Oscar krijgen voor zijn hele oeuvre, wellicht wordt ie alsnog postuum uitgereikt. Quincy was drie keer getrouwd en een multipapa, hij heeft zeven kinderen bij vijf verschillende vrouwen. Hij is op 3 november j.l overleden op 91 jarige leeftijd. 




maandag 4 november 2024

Dat is zo'n dame die zich moet schamen

Meerdere malen heb ik het hier al eens gezegd, we gaan in Nederland niet heel zorgvuldig om met ons muzikale erfgoed. En met de huidige regering zal dat zeker niet veranderen, in tegendeel, cultuurbarbaren als fascisten nu eenmaal zijn. Hoe snel vergeten we de boekverbrandingen in nazi Duitsland. Maar goed muziek dus. De cd is op sterven na dood, maar streamingsdiensten zijn hot en happening. Zodoende worden er op zolders en in kelders, bergruimtes en archieven van vaderlandse platenmaatschappijen gezocht naar de backcatalogussen van Nederlandse artiesten om die zo goed mogelijk af te stoffen en op die diensten beschikbaar te stellen.

Een schatkamer voor mij, met name van, ik zal ze eens grof categoriseren, 'Op Losse Groeven'-artiesten als o.m. Ciska Peters, Conny Vink, Imca Marina, Arne Jansen, Trea Dobbs en Danny Cardo is nu hun zo goed als complete oeuvre te beluisteren. Zo goed als, want als een artiest bij verschillende platenmaatschappijen heeft gezeten is dat niet altijd mogelijk qua rechten e.d.. Ook zijn er, om dat niet zorgvuldig zijn nog maar eens te benadrukken, opnames gewoon zoek geraakt zodat men niet van de originele opnamebanden geremasterde versies plaatst maar van vinyl albums als die er nog zijn en soms is het gewoon echt kwijt. 

Onlangs is het bijna complete werk van Ria Valk toegevoegd, diverse platenmaatschappijen en zoekgeraakte opnames maken het dus bijna. Ria begon eind jaren vijftig en heeft zich in het begin vrijwel volledig op het in die tijd populaire cowboygenre gestort met grote hits als 'Rocking Billy' en 'Ik Wil Een Cowboy Als Man'. Daar kun je niet voor eeuwig mee doorgaan en zo wilde men haar scharen in de rij van Willeke Alberti, Trea Dobbs en Rob de Nijs met teenagerliedjes al dan niet vertaald uit het Duits of Engels, ook daar zaten wat hits bij, maar uiteindelijk vond Ria haar grote succes in het brengen van vrolijke nummers met humor, met name ook in het carnavalsgenre. 

Wie kent niet haar grote hit 'De Liefde Van De Man Gaat Door De Maag'? U weet wel met die 'worstjes op m'n borstjes'. Op de b-kant van die single stond een nummer wat ik eigenlijk één van haar allerleukste liedjes vind. Het is geschreven door Peter Koelewijn met wie ze in die jaren veel samenwerkte en het heeft de titel 'Dat Is Zo'n Dame Die Zich Moet Schamen'. Het is een dixieland nummer en ik vind de tekst zo leuk omdat het tussen de jolijt door een mooie boodschap heeft: Wat je ook doet, iedereen lult toch wel over je, doe dus gewoon wat je wilt en waar je zin in hebt.

Dat Is Zo'n Dame Die Zich Moet Schamen

Mama zei: De allermooiste baby uit de buurt
Was jij m'n kind en dat ben jij nu nog
Je hebt dus heel wat streepjes voor
En zo lang als dat duurt
Neem het er maar van
Ja meid, zolang het kan
Want wat je doet
De mensen zeggen toch

Dat is zo'n dame
Die zich moet schamen
Dat is zo'n, weet je wel
Dat is zo'n fräulein
Die toch nooit trouw zijn
Dat is zo'n, weet je wel
Een mademoiselle, zo'n lellebelle
Dat is zo'n, weet je wel

Ik heb nou ook zo'n tanga
Een bikini van twee ons
Waar iedereen zijn ogen blind op staart
En ze hopen allemaal
Wanneer ik van de duikplank plons
Kom eens boven lieve meid
Misschien ben je alles kwijt
Ik lach me rot
De mensen denken maar

Dat is zo'n dame
Die zich moet schamen
Dat is zo'n, weet je wel
Dat is zo'n fräulein
Die toch nooit trouw zijn
Dat is zo'n, weet je wel
Een mademoiselle, zo'n lellebelle
Dat is zo'n, weet je wel

En mijn verloofde is een knul van 65 jaar
Ik hou heel veel van hem en van zijn jacht, haha
Dat ie nog zo'n paar miljoen heeft, is toevallig maar
Wie gelooft mij nou
Want ik ben zo'n vrouw
Waarbij altijd dat ene wordt gedacht

Dat is zo'n dame
Die zich moet schamen
Dat is zo'n, weet je wel
Dat is zo'n fräulein
Die toch nooit trouw zijn
Dat is zo'n, weet je wel
Een mademoiselle, zo'n lellebelle
Dat is zo'n, weet je wel

© Peter Koelewijn, Ria Valk

Dankzij het beschikbaar stellen van het grootste deel van Ria's oeuvre kunt u ook dit liedje beluisteren:


Mocht de video niet te zien zijn klik hier.


zaterdag 2 november 2024

Toen was geluk... #159

Tegenwoordig luister ik eigenlijk alleen maar 's morgens naar de radio in de functie van wekker, verder nooit meer. Dat was vroeger wel anders. 'De Nationale Hitparade' luisterde ik met als voornaamste reden dat er niet door de plaatjes werd heen gekletst, zodat je die kon opnemen op een cassettebandje. Leg dat de kinderen van nu nog maar es uit, met de huidige steamingsmogelijkheden. 'Los Vast' vond ik leuk en natuurlijk 'De Dik Voormekaarshow' van André van Duin en Ferry de Groot, met al die typetjes. 

Wat ik ook leuk vond was de 'Europarade', uitgezonden door de TROS vanaf 1976 t/m 1987. Het was een top 30 op Europees niveau in samenwerking met België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Verenigd Koninkrijk. Vanaf 1979 kwamen daar Denemarken en Italië bij en weer wat later ook Ierland, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland en werd het een top 40. 'Een radiogeluid van een swingend werelddeel' zo werd het in de markt gezet. In Nederland werd de lijst in z'n geheel uitgezonden, in sommige andere landen ook of anders de top 10 ervan. 

De lijst werd samengesteld uit de top 15 van de hitparades uit de deelnemende landen. Nummer 15 kreeg 1 punt, nummer 1 15 punten. Zo werd er tot een wekelijkse Europarade gekomen. Je leerde er nummers kennen die in Nederland nooit een hit zijn geworden. Liedjes die enkel in Frankrijk of Duitstalige landen een hit waren of acts die hier nooit succesvol zijn geweest, Ik kan me herinneren dat ik door de Europarade Haysi Fantayzee leerde kennen en een zingende Al Corley die ik alleen kende als Steven in 'Dynasty'. 

Mocht u nieuwsgierig zijn hoe die lijsten eruit zagen vanaf 1976 kunt u hier uw hart ophalen. 

16 december 1978.

25 juli 1981.


vrijdag 1 november 2024

De stoel

De laatste keer dat ik bij mijn zus was vertelde ze dat de stoel die van onze oma was geweest bij haar in de berging stond en op de nominatie stond om weg te doen. "Dan wil ik 'm!" reageerde ik. "Dat dacht ik wel" antwoordde ze terug.

De stoel is voor onze oma gekocht toen ze in een bejaardenwoning ging wonen in 1976, daar heeft ze niet lang gewoond en de stoel is toen bij mijn ouders thuis gekomen waar oma's dochter, mijn moeder, het als haar stoel in gebruik nam. De stoel is meeverhuisd naar Doetinchem en later weer naar Capelle. Daar heeft ie altijd op de slaapkamer van mijn moeder gestaan. Mijn moeder kon geen afscheid nemen van die stoel: "Die is van mijn moeder geweest" zei ze dan, en ik was dan altijd ontroerd dat mijn moeder toen al ver in de tachtig er om die reden zo aan was gehecht. Na het overlijden van onze moeder is de stoel bij mijn zus terecht gekomen, ook op haar slaapkamer en nu dan in de berging. 

En u weet ik ben een dweil als het gaat om dit soort dingen. Gisteren is mijn zus op de koffie geweest, ze werd gebracht door mijn nichtje en de stoel kwam mee. Het is geen mooie stoel, de bekleding is affreus, er hoort, volgens mij, oorspronkelijk ook groene bekleding met bloemen op. Ik heb nog op het web gezocht, maar niet gevonden, doch in mijn hoofd heb ik een heel scherp beeld ervan. Ik meen dat mijn ouders destijds de huidige bekleding voor de stoel hebben laten vervaardigen. 

Maar mooi of niet, ik ben heel blij met die stoel van oma en mama en hij staat nu op mijn slaapkamer als zitplaats voor Winnie.


Kerst 1984. Mijn moeder met haar ontvangen cadeaus in De Stoel.