dinsdag 5 februari 2013

Mobiele telefoon etiquette

Snel is de mobiele telefoon in ons aller leven gekomen, eerst zoals dat met dit soort nieuwigheden gaat in de onderste laag van de bevolking, maar al heel snel is het fenomeen naar alle lagen toe doorgestoten. Er zijn mensen die menen niet meer zonder te kunnen, ze moeten (van zichzelf) ook 24/7 bereikbaar zijn. De opmars van de mobieltjes en de daarop volgende smartphones is zo snel gegaan dat het ontbreekt aan etiquette hoe er mee om te gaan. Zo is er het wijdverspreide misverstand dat een rinkelend mobieltje vóór alles gaat. Wat vriend Harry onlangs meemaakte illustreert dat.

Harry is docent drama en had op zijn school een open huis dit is wat er gebeurde:
Tijdens een optreden komt er een vrouw binnen wiens mobiel afgaat, normaal gesproken is het gebruikelijk dat je bij het bijwonen van een voorstelling je mobiel op uit zet, voor velen  is het waarschijnlijk een shock te horen dat een mobieltje en smartphone daadwerkelijk uit kunnen, geloof me, die functie zit er écht op.
De vrouw nam zelfs op en ging luid praten. Harry stopte de voorstelling en zei tegen de spelers: "Even wachten jongens er is telefoon". Tegen de vrouw zegt hij: "Kunnen we verder met de voorstelling? Want het kan wel eens storend zijn als we door uw telefoongesprek heen spelen en zo respectloos willen we niet zijn".

Kledder!!!! In één keer op haar nummer gezet. Zelf maak ik mee dat klanten tijdens het afrekenen de onbeschoftheid hebben om een rinkelend telefoontje direct te beantwoorden. Ik zeg dan niets meer en handel de transactie zwijgend en langs en over de persoon heen kijkend af. Móchten ze menen daar iets van te moeten zeggen, wat ze niet doen want ze zijn in gesprek, dan zou ik ze, net als Harry, er op wijzen dat ik als welopgevoed mensch niet door een telefoongesprek wil heen praten.

Laten we de regel handhaven dat een persoonlijk onderhoud en contact bóven een rinkelend mobieltje gaat tenzij je een uitvaartonderneming leidt. Het valt me namelijk op dat het veelal mensen zijn die uitstralen uitkeringsgerechtigd te zijn, en dus door niemand anders dan door mede uitkeringsgerechtigden worden gebeld, degene zijn die alles uit hun handen laten vallen om de telefoon aan te nemen.

Daarnaast versterkt de telefoon jouw stem voor de persoon aan de andere kant, je hoeft dus niet heel hard te gaan praten, dat is voor sommige gebruikers nog niet helemaal duidelijk. En nogmaals hij kan uit! Probeer het maar eens heel voorzichtig, eerst 5 minuten en als je dan zwaar begint te ademen en gaat transpireren, zet je hem weer aan, steeds een minuutje langer. Je kan het! Bovendien word je er een leuker en socialer mens van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten