zaterdag 18 maart 2023

De buurtapp

Mensen die mij kennen weten dat ik geen 'ouwe jongens krentenbrood'-type ben, ik ben meer gereserveerd, kat uit de boom kijkerig en nogal op mezelf. Dus contact met buren beperkt zich tot goedemorgen, goedemiddag, een pakje aanpakken als ze niet thuis zijn en met sommigen een praatje als het zo uit komt, maar zeker niet bij malkander over de vloer. 

Een tijdje terug stond ik met een buurvrouw te praten bij de brievenbussen, ze is pas op een heel vervelende manier ontslagen en daar hadden we het over en natuurlijk gaat het gesprek ook altijd over de buurt en de woningbouw van wie wij de woning huren. Nog niet zo lang geleden was er door een aantal bewoners een 'klankbordgroep' opgestart die een betere communicatie wil bewerkstelligen tussen de woningbouw en de bewoners. Zij die al langer mijn blogjes lezen weten dat communicatie niet het sterkste punt is van de woningbouwvereniging. Ik roep nog maar even het lekkagedebacle van de badkamer in herinnering. Ik vertelde haar dat ik me had aangemeld om via hen geïnformeerd te worden over alles wat er speelt, ze hebben eens per maand een onderhoud met de bewonersconsulent. 

Nu is er een verslag gekomen van het eerste onderhoud en ik had alweer pret, want de bewonersconsulent wist geen antwoord op hoe het qua prijsplafond zit met onze blokverwarming, ze weet vagelijk iets over onderhoud aan de pergola's op de lanai, maar niet precies wanneer, wat en hoe. Een lid van de klankbordgroep heeft haar een brief van de wethouder overhandigd waarin staat dat het onderhoud van de vijvers voor de woningbouw is, niet van de gemeente, blijkbaar is dat nieuws voor haar. De app van de zonnepanelen doet het niet meer (de zonnepanelen zelf wel). Daar zijn we zelf achter gekomen, de bewonersconsulent gaat navragen waarom de bewoners daar niets over hebben gehoord. Kortom, die klankbordgroep is duidelijk gewenst en ook nodig.

De buurvrouw met wie ik in gesprek was kende de klankbordgroep en had zich al aangemeld en ze vertelde me dat er ook een buurtapp is. Ze zag aan mijn gezicht dat ik daar niet heel erg warm voor liep, maar ze legde uit dat het wel handig is voor bepaalde dingen. Er was bijvoorbeeld een pakje bezorgd bij iemand maar de bezorger had verzuimd om aan te geven wáár het pakje was bezorgd, dat was via de app in no time achterhaald. "En", zo zei ze erbij "je hoeft helemaal niks te posten, hoor, je kunt ook alleen lezen". Ze raadde me wel aan om de app op stil te zetten.

Ik ging overstag en wat ik al verwachtte, een hoop geneuzel, maar gisteren ervoer ik toch de meerwaarde van de buurtapp. 's Morgens merkte ik dat het water niet warm maar lauwig was. Iets met de boiler? Maar in de buurtapp kwamen al meldingen van buren die het ook hadden. Dan ben ik al gerustgesteld, dan ligt het niet aan mijn boiler. Het bleek dat het TF-signaal was uitgevallen (het automatisch opwarmen). En voor zolang het duurt kun je dat natuurlijk ook handmatig doen. Maar de buurtapp heeft zijn nut dus bewezen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten