vrijdag 19 oktober 2018

Toen was geluk ... #19

Nu ik deze week zo bezig ben met mijn muziekcollectie van WMP naar MusicBee, moest ik denken aan kerst 1977 toen ik van mijn ouders een radiocassetterecorder kreeg en een aantal cassettebandjes. Op aanraden van een familielid ging ik vanaf dat moment iedere vrijdagmiddag na school tussen 16.00 en 18.00 uur luisteren naar de Nationale Hitparade gepresenteerd door Felix Meurders, die draaide de platen helemaal zonder er doorheen te praten, zodat je ze kon opnemen. Later werd dat de zondagavond.

De makkelijkheid waarmee je nu muziek download en in een mum van tijd hele albums in je bezit kunt krijgen, of gewoon muziek kunt streamen staat in schril contrast met hoe het er vroeger aan toe ging. Felix kondigde een plaat aan en het was zaak dat je op tijd inschatte wanneer hij klaar was met praten en de plaat zou starten, dan moest je of de play- en recordknop tegelijk indrukken, of die stonden al klaar, dan diende je de pauzeknop vrij te maken zodat de opname kon beginnen. Vanzelfsprekend natuurlijk ook opletten wanneer de plaat was afgelopen. Het was een tijdrovend werkje, maar o zo leuk om te doen. Je had de hits van het moment direct in je bezit, iets wat voor de jeugd van nu als heel gewoon wordt beschouwd, maar wat voor mij vroeger heel bijzonder was, en ik maar één single per maand kon kopen.

Als het kind van toen was verteld dat ik over zo'n jaar of veertig muziek zou verzamelen op de manier zoals dat nu gaat en de hoeveelheid aan nummers die ik in mijn bezit zou hebben, had ik het zeker niet geloofd.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten