Maar toch vond ik het vreemd dat mijn stroomverbruik in januari van dit jaar ruim zeven keer zo hoog was als in de rest van het jaar waarin de maandbedragen wat ik aan stroom verbruikt heb nagenoeg gelijk zijn. Reden om Eneco eens te vragen wat daar de oorzaak van kan zijn. Mijn simpele vraag was of het wel goed was en zo ja wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat er een fout is gemaakt bij Eneco of dat er misschien gemeenschappelijke stroom van de verhuurder per abuis bij mij en misschien ook andere bewoners is berekend.
Nadat ik mijn vraag had ingediend kreeg ik per omgaande bericht dat het tien werkdagen zou kunnen duren eer ik antwoord kreeg. Prima, ik begrijp dat ze het voor hun klanten goed willen nakijken en daar de tijd voor willen nemen om met een goed ter zake kundig antwoord te komen. Dat bleek niet helemaal hun werkwijze te zijn. Meteen al de andere dag kreeg ik antwoord:
'Heeft u in deze periode apparaten gebruikt die meer stroom verbruikt zou worden? Was er iets veranderd geweest? Het stroom is toch echt ergens vandaan gekomen. Bovendien heeft u alle meterstanden zelf doorgegeven aan ons.'
Leest u dit antwoord gerust nog eens opnieuw en probeer het foutieve Nederlands even te laten voor wat het is. Ik had daar zelf wat moeite mee, dat iemand wiens functie het is om mensen schriftelijk te beantwoorden geen vier grammaticaal correcte zinnen kan produceren. En ja, ik maak zelf ook taal- en stijlfouten. Maar dit is echt wel hemeltergend.
De twee wedervragen zijn wat overbodig, als het zo zou zijn dat ik in januari inderdaad meer apparaten zou hebben gebruikt zou ik zelf al weten waarom ik in die maand zoveel meer stroom had verbruikt. Dat 'het stroom' (bloed uit m'n ogen) toch écht ergens vandaan is gekomen weet ik ook wel, mijn vraag was enkel waarvandaan? Zij zijn het energiebedrijf en hebben wellicht in hun jarenlange ervaring eerder zoiets bij de hand gehad. Maar dan die laatste zin! Ik ben geen schooljongen die terecht gewezen hoeft te worden, ik ben een klant met een, naar mijn idee, legitieme vraag. Een dan, ik heb geen vraag over de afrekening an sich, maar over één maand met buitenproportioneel stroom verbruik. Daar hoeft niet binnen één dag antwoord op te worden gegeven, er mag gerust wat tijd overheen gaan. Nu krijg ik het gevoel een zeur te zijn waar ze helemaal geen tijd en aandacht aan willen besteden en me dan met dit antwoord afschepen.
Klantvriendelijkheid en taalvaardigheid staat niet heel hoog op het functie eisenlijstje van klantenservicemedewerker bij Eneco.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten