De wereld is op drift, althans vele mensen die op
de wereld wonen zijn op drift. Het is dagelijks in het nieuws dat mensen
vluchten uit hun land van herkomst voor oorlogsgeweld, vervolging vanwege hun
geloof, afkomst of geaardheid. De verhalen zijn velerlei maar de gemene deler
is dat zij zich niet langer veilig voelen in hun geboorteland en elders willen
proberen een bestaan op te bouwen. Elders is voor hen in voorkomende gevallen
de westerse wereld, de meeste vluchtelingen blijven in de regio en zoeken hun
heil in buurlanden. Het is niet, wat door sommigen wordt beweerd, altijd
vrijwillig. Er is niet altijd een andere uitweg, geen weldenkend mens verlaat
huis en haard om de zeer onzekere status van vluchteling te ambiëren. Soms is
er helemaal geen huis, laat staan een haard meer, doordat alles is
platgebombardeerd.
Corrupte dictatoriale regimes die de eigen
bevolking bombarderen met zelfs gifgas, fundamentele geloofsfanatici die een
ieder die maar anders denkt naar het leven staan, bevolkingsgroepen die
malkander letterlijk het licht in de ogen niet gunnen en lhbt’ers die vanwege
hun geaardheid worden vervolgd, gevangen gezet, gemarteld en vermoord. Behoor
je tot de slachtoffers, en je wilt gewoon heel simpel net als iedereen jezelf
kunnen zijn, dan hoop je dat er ergens op de wereld een plekje voor je is waar
dat kan. Waar je jezelf kunt zijn zonder gediscrimineerd te worden, waar je
kunt geloven wat je zelf wilt en kunt houden van wie je wilt zonder dat daar
een waardeoordeel aan vastzit. Ik wil niet de brenger zijn van slecht nieuws,
maar die plekjes zijn er niet.
Ik schetste zojuist het beeld van de perfecte
samenleving en die is er niet, nergens. Nee, ook hier in Nederland niet. Wij
lijken als democratische westerse
samenleving zo beschaafd en bekommerend om het leed van anderen, maar dat is
een heel dun laagje, want er wordt in ons kleine land vooral gekeken naar wat
anderen hebben, krijgen of verdienen. Nog steeds wordt het gezin met man, vrouw
kinderen en een hond beschouwt als de hoeksteen van de samenleving en zijn
andere relatievormen voor het grootste gedeelte dan wel geaccepteerd, maar is
‘homo’ altijd nog scheldwoord nummer één in de puberale wereld. Nog steeds
worden lhbt’ers gediscrimineerd net zoals mensen met een ander uiterlijk dan de
gemiddelde Nederlander en mensen met een ander geloof dan we in ons land van
oudsher gewoon zijn. Alleen al een buitenlandse naam in een sollicitatiebrief
kan al voldoende zijn om de persoon niet eens uit te nodigen voor een gesprek.
Wij zijn in West Europa in het algemeen en in
Nederland in het bijzonder zeker niet de perfecte samenleving, maar het is hier
natuurlijk wel veel beter dan in vele andere landen. Daarom komen er mensen
hierheen omdat ze hebben gehoord dat ze hier mogen zijn wie ze zijn, dat ze
hier rust kunnen vinden. Dat zij en wij dan te maken krijgen met een
cultuurverschil is iets waar men pas achter komt als men daadwerkelijk hier is.
Iets waarnaar je uitkijkt als ‘het beloofde land’ wordt in je voorstelling
steeds mooier en mooier, dan kan de realiteit alleen maar tegenvallen. Als
iemand met een migratieachtergrond krijg je in ons land te maken met aan de ene
kant mensen die denken dat je een onmondig kind bent die voornamelijk zielig
is, en aan de andere kant mensen die op iedere vraag omtrent migranten
antwoorden met ‘Daar moet een piemel in’.
Probeer daar maar eens tussen te laveren. Alles wat
je doet ligt onder een vergrootglas. Je mag je eigen cultuur trouw blijven,
maar er wordt ook terecht van je verwacht dat je je aanpast aan de maatschappij
van het land waarin je woont. Sommigen vinden dat je teveel in je eigen cultuur
blijft hangen, terwijl landgenoten van je misschien weer vinden dat je je
teveel naar de westerse maatstaven richt. Het is lopen op glad ijs, voor je het
weet heb je een uitglijder gemaakt. Dan zijn er nog allerlei regels en
bepalingen waar je je aan moet houden en zul je merken dat er altijd mensen
zijn die vinden dat jij hier niet hoort, hoe goed je je best ook doet.
Lhbt’ers die zijn gevlucht uit hun land van
herkomst vanwege hun geaardheid blijken hier te moeten kunnen aantonen dat ze
zijn wat ze zeggen te zijn. Dus waar je je hele leven in de luwte hebt geleefd,
bang als je was om als lhbt’er ontmaskerd te worden, moet je nu geheel tegen je
gewoonte in in alle openheid vragen beantwoorden betreffende je geaardheid. Gesteld
door overheidspersoneel nota bene, waarvan je van huis uit hebt geleerd die te
wantrouwen. En dan kan het zomaar zijn dat je niet wordt geloofd en terug moet
naar de hel waar je je leven niet zeker bent. Of je blijkt ook hier door
eveneens gevluchte landgenoten te worden
belaagd en bedreigd.
Nee, een walhalla is het zeker niet voor hen die
hier zijn heen gevlucht. Vanzelfsprekend moet het kaf van het koren worden
gescheiden, en ja van meet af aan is het niet goed opgepakt door de overheid.
Asielprocedures hadden van het begin af aan veel korter moeten duren. De
hoeveelheid vluchtelingen stond het waarschijnlijk niet toe, maar iedere
vluchteling, ieder mens heeft recht op een persoonlijke benadering van zijn
status, en natuurlijk wordt er van jou als migrant ook iets verwacht, je leert
de taal, je past je aan zonder daarbij jouw eigen afkomst en cultuur te
verloochenen. En je dient stevig in je schoenen te staan voor de voornoemde
‘piemel-antwoorders’, die gek genoeg dan wel een brok in hun keel krijgen van
het lied “Mag Ik Dan Bij Jou” van
Claudia de Breij en het luidkeels meelallen. Op drift of niet, het blijft een
gekke wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten