De Eurovisieweek staat weer voor de deur. Dinsdag 7, donderdag 9 en zaterdag 11 mei vinden vanuit Malmö respectievelijk de twee halve finales en de finale plaats. Ik heb al vele vragen ontvangen of ik ook dit jaar, zoals inmiddels traditie is, weer elke inzending ter leering ende vermaeck van kort commentaar zal voorzien. En ja, dat heb ik gedaan. In de blogjes van maandag en dinsdag worden de kandidaten van de eerste halve finale besproken en drie van de zes landen die niet aan de competitie deelnemen omdat ze al rechtstreeks zijn geplaatst, maar wel, voor het eerst dit jaar, hun act al laten zien en horen, en woensdag en donderdag de inzendingen van de tweede halve finale en de drie andere landen die al rechtstreeks zijn geplaatst.
De overige dagen zal ik Eurovisie Songfestival gerelateerde blogjes maken. Ik weet dat er velen zijn die met de blogjes op schoot de uitzendingen bekijken. Mijn commentaren zijn gebaseerd op de uitvoeringen van de voorrondes in eigen land, de videoclips en live uitvoeringen daarna. Ik weet dat de organisatie beelden vrij heeft gegeven van de repetities in Malmö, maar daar kijk ik bewust niet naar. Ik ben het volledig met Joost Klein (onze kandidaat) eens dat het te veel weggeeft van wat de delegaties voor ons in hun drie minuten in petto hebben. Ik laat me liever verrassen op de avond zelf.
Ik ben nog uit de tijd dat (ik meen) een week van te voren de liedjes pas te horen mochten zijn op de radio en er landen waren die in diezelfde week de door de deelnemende landen verstrekte video's lieten zien met hun inzendingen om alvast in de stemming te komen. Dat was in de tijd dat er veel minder landen meededen en het festival maar één avond besloeg. In Nederland werden die previews niet uitgezonden, maar België deed dat wel en daar keek ik toen naar. Maar nu met de wereld in je computer, laptop of telefoon is weinig meer geheim te houden, dus moet je er bewust voor kiezen om het niet te willen zien. Dat heb ik wat betreft de repetitiebeelden dus gedaan.
Ik wens u een fijne Eurovisieweek toe!
Over het algemeen mochten de liedjes vroegah ongeveer een maand voor het Songfestival uitgebracht worden en gedraaid worden. Een hoop Nederlandse inzendingen stonden al in de Top 40 op de datum dat het Songfestival gehouden werd. Een enkele keer ook een buitenlandse inzending. Save Your Kisses For Me kwam bijvoorbeeld op de dag van het Songfestival de Top 40 binnen.
BeantwoordenVerwijderenIk wist dat er een restrictie was, maar het was dus een maand. Dat van Brotherhood Of Man zou ook kunnen komen omdat de BBC toen staakte en het festival later dan oorspronkelijk de bedoeling was werd gehouden.
VerwijderenDat was een jaar later toen het Songfestival in UK was 😉
VerwijderenO ja, natuurlijk! 🤦♂️
Verwijderen