Deze column zal ik vandaag voorlezen in het programma 'Uit De Kast' van radio Capelle, dit is ook de link waar de uitzending later op terug te luisteren is. Ook zal de column gepubliceerd worden op de website van 'Roze Golf' van RTV Oost.
Het was in 1995, de tijd voor we allemaal aan de
computer gingen, dus had ik de advertentie in één of ander blad gelezen dat
Harry Klooster Casting opzoek was naar mensen die zich als figurant wilde
inschrijven bij het castingbureau. Dat leek me nu eens leuk. Ik heb een brief
gestuurd met gegevens, waaronder ook
kledingmaat, lengte en andere fysieke kenmerken en een foto. En jawel hoor, ik
werd gebeld voor figuratiewerk in een nieuwe nog uit te zenden serie getiteld “You Decide” , uiteindelijk werd het
uitgezonden onder de Nederlandse titel “U
Beslist”. Ik moest naar de TV-studio’s in Aalsmeer komen en de opnames
zouden een hele zondag in beslag nemen. Er werden scènes opgenomen in een bar
met de acteurs en nog andere figuranten, ik mocht op een gegeven moment een
bestelling doen aan de bar en betalen, dit alles mimisch, want de gesprekken in
de achtergrond, zo leerde ik, zijn geen echte gesprekken maar worden gemimed.
Ook de alcohol, op bier na, is gewoon limonade. De, overigens echte, nootjes
die er staan zijn niet om te eten, daar kwam ik achter toen de scène werd
stilgelegd en er werd gewezen naar een hoek in de ruimte met de mededelende
vraag: ‘Ik hoorde gekraak…’, waarop een mede figurante met een klein stemmetje
antwoordde: ‘Ik at een pinda’.
Later moesten we ergens aan een Amsterdamse gracht
voor deze serie op locatie gaan opnemen in een woning door iemand beschikbaar
gesteld. Het moest een verjaardag voorstellen en we gingen dansen en op een
gegeven moment praten wat later onder de scènes gemonteerd zou gaan worden. Ik
mocht in de kleine keuken naar binnen lopen en iets inschenken, en daarbij de
hoofdpersoon, gespeeld door Casper van Bohemen, passeren. Op sokken want met
schoenen maakte het teveel geluid, en bovendien was het er zo krap dat het
nauwelijks kon, de mannen van de crew lagen met microfoons e.d. een in soort
kluwen op de grond. Later sloegen de stoppen ook nog door, want een gewoon
woonhuis is niet echt berekend op de spots die voor de opnames gebruikt worden.
Ook heb ik mogen figureren in de soapserie “Onderweg Naar Morgen”, waarbij ik met
een andere figurante in een nachtclub moest dansen terwijl een dronken,
gespeeld natuurlijk, Marjolein Keuning haar scène speelde. Omdat dit een
dagelijks programma was is het opnameschema heel strak ingepland en stond ik
binnen een uur weer buiten. Heel anders dan bij “Mijn Dochter En Ik”, waar ik weer een hele dag en avond zoet was.
Deze keer mocht ik me melden in het Mediapark in Hilversum. Ik werd naar een
kantine geleid waar ik de dames die daar werkten een goedemorgen wenste om er
later achter te komen dat het de actrices waren die de rollen van huishoudster
en secretaresse speelde. Ik had geen idee, ik had de serie nog nooit gezien, ik
kende Edwin de Vries en Kitty Janssen die er ook in speelde natuurlijk wel.
Deze serie werd ’s avonds met publiek erbij opgenomen, in de aanloop daar
naartoe oefenden we de scènes de hele dag.
Figuratiewerk is veel wachten en genieten van
de goede catering en voor een observerend mens zoals ik is er veel te zien en
te leren, zoals het voornoemde gebeuren in de bar en hoe de acteurs zich met
hun personages en de scènes bezig houden. Maar ook hoe licht, geluid en
cameravoering werkt. Daarnaast schaamde ik me plaatsvervangend voor sommige mede
‘extra’s’ die zich schaamteloos tegen de acteurs aan bemoeiden, die dat
zichtbaar niet prettig vonden maar professioneel genoeg waren om dat, voor de
opdringerigen althans, niet te laten blijken. Ik wist wel beter. En toen belden ze voor “Goede
Tijden Slechte Tijden” en kon ik niet, ‘Ja maar het is “Goede
Tijden Slechte Tijden!!!”’ werd er geantwoord alsof ik zojuist de honderdduizend had
afgeslagen. Na deze weigering ben ik nooit meer gebeld.
Terugkijkend had ik er natuurlijk veel meer uit kunnen halen,
had ik bij Harry Klooster gewoon eens langs moeten gaan, zelf moeten bellen
voor opdrachten, me aan moeten bieden, e.d., maar dat zit niet zo in me en de
drang was denk ik dus ook niet zo heel groot, bovendien was dit allemaal in een
tijd voor het wereld wijde web. Een vorm van bekendheid toen was zo heel anders
dan nu, in deze tijd zou ik er niet aan moeten denken. Want stel je toch eens
voor dat ik als voormalig serieacteur nu gedoemd zou zijn om met andere
c-sterren in programma's te verschijnen als 'sterren springen/dansen/schaatsen/enz.'.
Aan de andere kant voelde ik me in de studio wel op m’n gemak met een leuke
sfeer en, ook als figurant, het gevoel er met elkaar iets moois van te maken.
Ik heb het erg leuk gevonden om een blik te kunnen werpen, en een klein onderdeel
te zijn geweest in het tot stand komen van een tv programma.
Verliefd dansend in 'Onderweg Naar Morgen'. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten