zondag 13 oktober 2019

Foto's

Veel, heel veel albums heb ik en ook nog een doos vol met foto's. Door het overlijden van opa's, oma's en ouders heb ik albums met kiekjes vanaf heel vroeg 1900 met jeugdfoto's van mensen die ik alleen als oudere gekend heb, en ook talloze mensen die voor mij naamloos zijn, maar ergens familie moeten zijn van heel, heel vroeger of die op z'n minst een rol hebben gespeeld in het leven van voorouders. Ik kan ze daarom ook niet wegdoen. Toch aan de meeste mensen op die foto's heb ik herinneringen, of kan ik hen linken, maar als ik er dan niet meer zal zijn? Daarover gaat dit lied van Jenny Arean met de tekst van Ivo de Wijs.

Foto's

De kiekjes zijn zwart-wit en klein
Ze zijn gekarteld aan de rand
Een album dat haast uit z'n band valt
Maar op die schommel met een glaasje prik
Dat meisje met die paardenstaart ben ik

Hier staat 'logeren bij oom Wim'
Hier staat 'vakantie te Kijkduin'
Maar wat zou dit hier voor een tuin zijn?
Waarschijnlijk een verjaardag of zoiets
En dit is onze buurman met z'n fiets

Foto's van lang gelee
Van zon en zand en zee
Foto's in overvloed
Van mannen met een hoed

Ik weet nog wie ik zoal zie
Dit zijn de meisjes uit m'n klas
M'n nichtje Els, m'n neefje Jasper
M'n opa en m'n oma uit Roermond
En dokter van de Biezen met z'n hond

Als ik ooit word geveld door Magere Hein
Dan weet geen levend mens meer wie dit zijn
Foto's van tante Noes
Van ome Guus uit Goes
Foto's, maar zonder meer
Een massagraf in leer

M'n dochter vist die paar van mij
D'r vast wel uit, dat weet ik best
Maar voor de rest is er geen hoop, nee
Wanneer je sterft, het is een raar idee
Dan sterven al je foto's met je mee

© Carla Bruni. Julien Clerc, Ivo de Wijs, Jenny Arean




Geen opmerkingen:

Een reactie posten