donderdag 17 oktober 2024

Toen was geluk... #158

Mijn professie van kassamedewerker zal binnen afzienbare tijd worden bijgeschreven in de rij van uitgestorven beroepen als lantaarnopsteker, videotheek medewerker, kolenboer en stronttonnetjesschepper. Steeds meer kun je in winkels, supermarkten vooral, maar ook in andere winkels, tot aan kledingwinkels toe, zelf afrekenen zonder dat er een mensch aan te pas komt. Men is zelfs al zover dat je met je karretje door een poortje loopt en dat dan alles wat erin ligt in één keer is geregistreerd. Het staat nog in de kinderschoenen, ik geloof dat er één proefwinkel is in Nederland die ermee werkt. Ik denk dat in die paar jaar dat ik nog mag/moet werken het ook vast nog niet zover zal zijn dat het algemeen is, maar ik kan me voorstellen dat ik het als hoogbejaarde wellicht nog zal meemaken. 

Ik kan me de verwondering nog herinneren die ik als kind had bij modeketen Peek en Cloppenburg, waar men met buizenpost werkte bij de kassa. Het geld of de betaalkaart die je gaf (van pinnen, laat staan contactloos betalen, had nog niemand gehoord) werd door de kassamedewerker in een capsule gedaan die door een buis met overdruk of vacuüm werd getransporteerd naar iemand die ergens anders in het gebouw de betaling afhandelde en per omgaande bon en wisselgeld via datzelfde systeem weer retourneerde naar de kassamedewerker die het vervolgens aan jou overhandigde. Ik had er zo'n voorstelling van dat er dan ergens iemand alleen in een ruimte zat met die buis waar dan telkenmale zo'n capsule uitkwam, die ruimte zag er in mijn verbeelding uit als een soort gevangeniscel. Maar de werkelijkheid zal anders zijn geweest. Buizenpostkassamedewerker is inmiddels ook een uitgestorven stiel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten