zaterdag 10 augustus 2024

Queen Charlotte

Vanzelfsprekend heb ik onlangs het derde seizoen van de geweldige Netflix serie 'Bridgerton' gezien waarin Penelope (Nicola Coughlan) haar geheim moet prijsgeven en we haar grote liefde voor Colin (Luke Newton) eindelijk beantwoord zien. Maar ook het wel en wee van de andere personages wordt in geuren en vooral prachtige kleuren gevolgd. Na beëindiging van het seizoen werd ik getipt om de serie 'Queen Charlotte' te gaan zien. Ik wist al dat ie er was sinds vorig jaar, maar nu ik helemaal in Bridgerton-sferen was vond ik het een mooi moment om het te gaan doen. Gisteren het laatste deel gezien.

'Queen Charlotte' richt zich op de jonge jaren van koningin Charlotte die ook in 'Bridgerton' voorkomt. Beide series zijn gebaseerd op feiten met veel fictie, maar koningin Charlotte heeft echt bestaan veel gebeurtenissen berusten op waarheid. In 'Queen Charlotte' zien we niet enkel de jonge koningin (India Amarteifio), maar ook enkele anderen uit 'Bridgerton' in hun jonge jaren, o.m. Lady Danbury (Arsema Thomas) en Brimsley (Sam Clemmett). Arsema lijkt met haar prachtige ogen en mimiek heel erg op een te vroeg overleden dierbare vriendin van me. Bijzonder en mooi, ontroerend ook wel, om te zien.

De verhaallijnen, zeker die van 'Het Grote Experiment', zijn een mooie en welkome aanvulling op die van 'Bridgerton', een aantal zaken worden er door verduidelijkt. Naast het verleden van de koningin komt ook de achtergrond van Lady Danbury aan bod en we zien wat meer van Brimsley, de secretaris van de koningin, die in de laatste aflevering een heel aandoenlijk moment heeft met Reynolds (Freddie Dennis), de secretaris van de koning. Het ontroerde me, zeker als de oude Brimsley het moment later in z'n eentje nog es beleefd, dan kun je me afvoeren. 

De verhalen spelen zich beurtelings af in de Bridgerton-tijd en de tijd van de jonge koningin, zodat we de oudere personages uit 'Bridgerton' ook zien. Naast dit alles is het ook geen straf om te kijken naar koning George (Corey Mylchreest) waarmee Charlotte trouwt, hij zet de geesteszieke koning fantastisch neer en daarnaast zijn het vitamientjes voor de ogen. 

Mocht u de series nog niet hebben gezien. Ik raad ze ten zeerste aan. 

India Amarteifio en Golda Rosheuvel als de jonge en oude koningin Charlotte.

Arsema Thomas als Lady Danbury.

Sam Clemmett en Hugh Sachs als de jonge en oude Brimsley.

Corey Mylchreest als koning George. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten