dinsdag 18 september 2018

Paarse krokodil

Bijna iedereen kan zich nog wel het reclamespotje herinneren waarin een paarse opblaasbare krokodil het onderwerp was en dat het begrip uitgroeide tot een metafoor voor overdreven klantonvriendelijke bureaucratie. De reclame stamt uit 2004 maar sinds die tijd wordt de term 'paarse krokodil' gebruikt om in twee woorden aan te kunnen geven hoe belachelijk een bepaalde situatie is die in een handomdraai zou kunnen worden opgelost, maar vertraging oploopt door regelzucht. Dit jaar verscheen er na 14 jaar een opvolger van dit spotje, met volgens mij dezelfde onwillende man met z'n formulieren.

Van de week liep ik langs een kantoor waar een paarse krokodil pontificaal tegen een pilaar geleund te zien was. Ik weet niet wat voor kantoor het is, maar ik stelde me zo voor dat deze paarse krokodil is geïntroduceerd door een communicatiedeskundige die zichzelf 'een gek mens' vindt en tijdens een brainstormsessie iets tegen de groep wil aanhouden, ze wil stappen zetten in de customer journey en een transformatie inschieten in het probleemoplossend vermogen van de afdelingen. Het is volgens haar toch geen rocket science dat door de juiste co-creatie binnen een afdeling het mogelijk moet zijn om customerissues met enige agility te tackelen. 'Geen paarse krokodillen meer!' roept ze er jolig iets te luid achteraan. Op dat moment komt een door haar van te voren geïnstrueerde stagiaire binnen met een opgeblazen paarse plastic krokodil. 

'Wij benchmarken onze performance voortdurend, en het is belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan in deze, waarbij de synergie vanzelfsprekend heel belangrijk is. We hebben hier allemaal een can do-mentaliteit, dus zie het als een challenge dat deze paarse krokodil niet op jouw afdeling terecht komt. We gaan vanaf deze week monitoren hoe elke afdeling het doet qua klachtenafhandeling, en iedere maandag zal na een heads up meeting deze paarse krokodil gaan naar de afdeling die het minst goed heeft gepresteerd de week ervoor. Met de collega's van die afdeling zal een bila'tje plaatsvinden om te zien waar de bottle neck zit. Ik weet zeker dat als we met jullie commitment nu doorpakken en focussen op het zo efficiënt mogelijk afhandelen van complicaties voor zowel de customers als onze company we de stavaza hieromtrent aanmerkelijk kunnen amenderen. Durf daarbij gerust out of the box te denken!'

Of die krokodil stond er gewoon just for fun, dat kan natuurlijk ook. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten