woensdag 6 april 2011

Nog eenmaal mijn moeder zien - Zana Muhsen

Dit boek heb ik jaren geleden gelezen en ook het vervolg 'Vechten voor Nadia' heb ik ademloos uitgelezen.
De Britse zusjes Zana en Nadia gaan in 1980 met hun Jeminitische vader op vakantie naar Jemen.
Daar worden ze uitgehuwelijkt aan zonen van vrienden van hun vader. Hun Britse moeder onderneemt actie maar de Jeminitische autoriteiten verklaren dat ze, nu ze met Jeminitische mannen getrouwd zijn, niet zonder hun toestemming het land mogen verlaten. In 1987 worden de meisjes geïnterviewd en ze smeekten of de interviewster en haar fotograaf ze uit Jemen willen weghalen. Door de druk van de media geven de autoriteiten toe, maar ze mogen hun kinderen (Zana heeft 1 kind, Nadia 5) niet meenemen.
Zana blijft in Engeland en brengt in 1992 haar boek uit gevolgd door haar tweede boek in 2000.
Nadia verblijft nog steeds in Jemen en volgens een interview uit 2002 zegt ze daar gelukkig te zijn.

Het verhaal van de twee meisjes komt nu steeds in mijn gedachten nu er ook in Jemen een volksopstand is uitgebroken.
De foto op de cover is Nadia
PS draai 'Nadia' eens om....

1 opmerking:

  1. De laatste tijd heb ik een beetje moeite om in het verhaal bij boeken te komen, vandaar dat ik maar heb besloten om eindelijk Harry Potter #7 uit te lezen. Hierna dan toch maar 'Nog Eenmaal Mijn Moeder Zien' proberen..?

    BeantwoordenVerwijderen