zondag 16 juni 2019

Zusje in te groot tehuis

Naast de populaire tv-serie uit de jaren tachtig "De Familie Knots" waarmee Jan-Simon Minkema samen met Hetty Heyting en Marnix Kappers zich in ons collectieve geheugen heeft genesteld, heeft hij zoveel meer gedaan, en nog steeds. Naast acteur in verschillende series en in het theater is hij ook zanger en (tekst)schrijver voor zichzelf en anderen. Hij heeft bijvoorbeeld voor de cd van Lenny Kuhr die dit jaar is uitgekomen een prachtig lied geschreven. Naast repertoire voor kinderen heeft Jan-Simon in de jaren tachtig drie lp's gemaakt met nummers voor volwassenen, met vanzelfsprekend teksten van zijn eigen hand. Op het album "Meer Dan Een Mooi Woord" uit 1986 heeft hij teksten gemaakt op de muziek van tien verschillende componisten. En dat waren niet de minste, o.a. Robert Long, Boudewijn de Groot en Herman van Veen. De muziek van het onderstaande lieve liedje over zijn eigen kleine zusje is geschreven door Jules de Corte. 

Zusje In Te Groot Tehuis

Mijn kleine zusje woont in Bergen
Een mooi maar veel te groot tehuis
Als ik haar breng zegt ze: 'Hier woon ik'
Ze weet logeren doet ze thuis

M'n kleine zusje, m'n kleine zusje
Ze weet logeren doet ze thuis

Mijn zusje heeft haar eigen woorden
Een vlieg of vogel noemt ze beest
Op schoot betekent even vrijen
En koffie drinken noemt ze feest

M'n kleine zusje, m'n kleine zusje
En koffie drinken noemt ze feest

Mijn zusje telt nu veertien jaren
maar diep van binnen blijft ze tien
Toch lijkt ze soms opeens volwassen
Alsof ze ziet wat wij niet zien

M'n kleine zusje, m'n kleine zusje
Alsof ze ziet wat wij niet zien

Mijn zusje heeft haar eigen wereld
Waarin ik af en toe verschijn
Als ik weer wegga zeg ik: 'Werken'
Dan zwaait ze lang en wordt heel klein

M'n kleine zusje. m'n lieve zusje
Dan zwaai je lang en wordt heel klein

© Jan-Simon Minkema, Jules de Corte







Geen opmerkingen:

Een reactie posten