vrijdag 30 januari 2015

Even geduld a.u.b.

Ik heb het eerder gezegd, en ik zeg het nogmaals: 'Dit is (nu al) een vreemd jaar'. Gisteren zat ik klaar om het acht uur journaal te gaan kijken, toen er een 'even geduld a.u.b.'-beeld kwam met de toevoeging 'i.v.m. omstandigheden is er op dit moment geen journaal mogelijk'. Later bleek dat er een jongen (Tarik Zahzah) met pistool zich toegang had verschaft tot de studio en zendtijd eiste om iets kenbaar te maken.

Gelukkig kon iedereen die er werkt in veiligheid gebracht worden en hierbij hulde voor de portier die door Tarik als gijzelaar werd gehouden en, weliswaar met trillende stem, heel kalm en beheerst Tarik te woord stond totdat de politie binnenkwam en hem overmeesterde, waarbij mij opviel dat Tarik heel rustig bleef in tegenstelling tot de agenten die overdreven hysterisch hard schreeuwden, ook toen ze naast hem zaten en op normale toon zouden kunnen zeggen, wat de verstaanbaarheid ten goede zou komen, dat een onverwachte beweging zou kunnen betekenen dat ze zouden schieten, werd dat geschreeuwd alsof ze op 200 meter afstand stonden. Het zal een teveel aan adrenaline wel zijn geweest.

Tarik vertelde dat hij van een 'hackerscollectief' was en dat hij de bevolking deelgenoot wilde maken van zaken die zij ontdekt hadden en die verborgen zouden worden gehouden. Hij zag er studentikoos-netjes uit en sprak iedereen beleefd met 'u' aan, op het eerste oog geen gevaarlijk persoon. Hij was zich er ook van bewust dat hij na zijn actie zou worden opgewacht door de politie en gearresteerd zou worden.

De uitzendingen konden niet vervolgd worden omdat de politie het hele pand ging uitkammen op zoek naar explosieven, waarvan Tarik had gesuggereerd dat die er zouden liggen. Al het personeel moest buiten blijven wachten totdat het gebouw weer vrij gegeven zou worden.

Ik was en ben totaal verbijsterd en denk steeds dat ik in een soort parallelle wereld beland ben,
Het pistool bleek trouwens nep.





1 opmerking:

  1. Natuurlijk was het de adrenaline.. De situatie was er niet naar om even een 'gewoon' gesprek aan te gaan.
    Ik word zo moe van deze mensen, die met wapens zwaaien en denken het dan voor het zeggen te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen