vrijdag 9 januari 2015

Toen en Nu: Jamai Loman

Het hele gebeuren in Parijs en de nasleep ervan laten me niet los, het was dan ook mooi en goed dat woensdagavond ter verstrooiing het "Musical Awards Gala 2015" werd uitgezonden, waarbij met name William Spaaij in zijn dankwoord voor het winnen van een award aan de vreselijke gebeurtenissen eerder die dag refereerde. Goeie knul die William, hij heeft in het verleden wel meer zijn maatschappelijke betrokkenheid laten blijken. Maar in dit blogje staat de spot op Jamai Loman.

Jamai opende de show met een geweldig nummer met een ironische kijk op het hele musicalvak waarbij het naast plaagstootjes naar collega's ook aan zelfspot niet ontbrak. Het begon heel klein, Jamai op de rand van het toneel en eindigde met een enorm ensemble in een rijk gechoreografeerd lied. En ik dacht: 'wat is die jongen toch ongelofelijk goed!' Ik had dat wel al gezien in het theater waar ik hem in "Hello Dolly" en "Jesus Christ Superstar" zag schitteren en zijn weergaloze optreden als Judas in "The Passion"  afgelopen jaar, maar woensdagavond zat ik echt op het puntje van mijn stoel, zo fantastisch.

Vanwege mijn aversie tegen talentenshows op TV heb ik hem nooit de overwinning zien halen bij "Idols" in 2003, ik geloof zelfs dat het de eerste van een tsunami aan talentenshows was. Wat ik me wel herinner is dat er op een gegeven moment overal posters voor ramen hingen ten tijde van de finale met Jamai of Jim er op, de andere kandidaat. Twee jochies van een jaar of 16 die totaal onvoorbereid alle pers en aandacht over zich heen kregen. Gelukkig is het voor beiden uiteindelijk goed gekomen, popsterren zijn het niet geworden, maar alle twee zijn ze in de musicalwereld verzeilt geraakt, en met succes.

En nu 12 jaar later is Jamai niet alleen qua uiterlijk veranderd, maar zeer zeker ook als zanger en performer enorm gegroeid, vandaar een toen en nu van een pas 28 jarige.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten