donderdag 12 juli 2018

De zaak van de verdwenen buurman

Het zou zomaar het begin kunnen zijn van een willekeurige detective. Ik ben er al een paar keer naar gevraagd door verschillende buren en van de week liepen een aantal buren te hoop en vroegen het toen ik kwam aanlopen weer aan mij: "Weet jij waar jouw buurman is?" Jouw buurman ook.  Omdat ik een hoekwoning bewoon is de buurman over wie het gaat mijn enige naaste buur, maar om de man nu meteen als mijn buurman te zien gaat wat ver, om nog maar niet te spreken dat ik over 's mans handel en wandel zou moeten weten. Daarnaast heeft hij aan de andere kant ook nog buren, maar ook die namen het bezittelijk voornaamwoord richting mij in de mond.

Ik ben zelf een buurman die pakjes aanpakt voor anderen, goedemorgen/middag/avond wens, soms eens een praatje maak wat dan gaat over algemeenheden in de straat, zoals bijvoorbeeld nu, de enorme ravage vanwege alle nutsbedrijven die de grond in gaan in de straat waarvoor heel veel groen moest sterven en wat enige overlast geeft. Maar ik ben geen buurman die op bezoek komt of ontvangt. Dus ook van de buurman die voor beroering zorgt in het appartementencomplex weet ik niet veel.

Ik weet dat hij graag wilde verhuizen en dat hij wel eens in het buitenland werkt. Ik zag hem enige maanden geleden wat verhuisachtige bewegingen maken met een busje voor de deur waar in werd geladen. Maar ik ben niet zo'n type die dan gaat vragen wat er gaande is. Ik dacht óf hij gaat verhuizen, óf hij heeft (weer) een relatie en gaat even proefsamenwonen. Nou, verhuizen is het niet, want de woningen zijn erg geliefd en was dan al lang en breed door een nieuwe bewoner betrokken. Dus kwam later bij mij de gedachte dat ie misschien tijdelijk emplooi heeft in het buitenland.

Die drie antwoorden geef ik dan ook aan mensen die vragen of ik weet waar mijn buurman is. Maar het groepje buren wist meer, of meenden meer te weten, want iemand zei dat ie in Duitsland werkte, maar ook dat hij fietsend was gesignaleerd in het lokale bos alhier. Bovendien wist een ander dat er een deurwaarder voor zijn deur had gestaan. En zo komt er een geruchtenstroom op gang waarvan de waarheid vaak niet het belangrijkste meer is. Ik merkte op dat zijn brievenbus toch op gezette tijden geleegd wordt, want na al die maanden zou in het boxje niets meer passen, en dat de deurwaarder daar wel een briefje in gedaan zal hebben.

Zonder het waarschijnlijk zelf te weten houdt buurman de gemoederen bezig.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten