vrijdag 25 maart 2022

Toen was geluk... #108

Jaren heb ik er niet meer aan gedacht en ineens dacht ik, och ja, de letterdoos. Volgens mij enkel in de eerste twee klassen van de lagere school, en dan bedoel ik de lagere school uit mijn tijd, die met zes klassen en niet met acht groepen zoals nu, hadden wij in ons kastje een letterdoos. Het was een bakelieten doos, ik meen roodbruin, met hardkartonnen lettertjes erin. Het deksel diende tegelijkertijd als uitlegplek voor de lettertjes. Aan de binnen kant waren daartoe richeltjes aangebracht.

Echt hele levendige herinneringen aan de letterdoos heb ik niet. Het doel ervan? Ik kan er alleen maar naar gissen. Natuurlijk om taal te leren, en ik vermoed om voordat je leerde schrijven je al kennis te laten maken met de letters en hoe er woordjes en zinnetjes mee te vormen, wellicht? Onder mijn lezers zijn ook leraren, en dan bedoel ik natuurlijk Bertus, die misschien nog precies weet over het hoe en wat van de letterdoos. Daarnaast is hij verzamelaar van bakelieten voorwerpen, dus misschien heeft hij wel zo'n letterdoos. Ik kan me niet voorstellen dat er in het basisonderwijs van nu nog met letterdozen wordt gewerkt, maar bij u, lezers van mijn generatie, zal er waarschijnlijk wel een luikje opengaan naar uw eigen lagere schooltijd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten