donderdag 30 juni 2011

In Memoriam: Paul Goeken/Suzanne Vermeer

Vorige week is op veel te jonge leeftijd thriller auteur Paul Goeken overleden. Hij heeft verschillende thrillers op zijn naam staan. Zijn uitgeverij heeft nu na zijn overlijden bekend gemaakt dat Paul ook onder het pseudoniem Suzanne Vermeer schreef. Dat Vermeer een pseudoniem was was al langer bekend, maar slechts een handjevol mensen wisten wie er achter zat.
Door onder de naam Vermeer te schrijven lifte de auteur mee op de hype die er sinds 2001 gaande is: Nederlandse vrouwelijke thrillerauteurs. O.a. Saskia Noort, Esther Verhoef, Loes den Hollander, Simone van der Vlugt en dus Suzanne Vermeer. Veelal vrouwen lezen deze thrillerauteurs graag, vrouwen lezen überhaupt meer dan mannen. Het idee van het pseudoniem is ontstaan toen Paul "All inclusive" aan zijn uitgeverij aanbood en beiden inzagen dat het geen 'Paul Goeken' thriller was, maar wel een (ander) lezerspubliek zou aanspreken.
In het najaar komt nog één boek uit van Vermeer: 'Noorderlicht'

Ik vraag me ineens af of Heleen van Royen wel bestaat.
Paul Goeken
'Suzanne Vermeer'

5 opmerkingen:

  1. Ik las het van de week en was wel door dit verhaal/gegeven geïntrigeerd. Heb daarna nog bij bol.com gekeken voor de boeken van 'Suzanne'. Het lijken mij wel spannende boeken, misschien dat ik binnenkort een digitaal exemplaar van haar (hem) binnenhaal (legaal bij bol!) ..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. All Inclusive heb ik gelezen en was erg goed. Jij hebt hem er ook tussen staan Dray ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Miss Sushi Met 'er tussen staan' ben ik bang dat je niet het papieren boek bedoeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @dutchdray & Miss Sushi Ik heb vandaag ook maar een boek van Vermeer meegenomen, een écht boek welteverstaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Miss Sushi, dan moet ik even kijken of ik die digitale versie op m'n electric boekie kan zetten..

    BeantwoordenVerwijderen