dinsdag 12 maart 2013

De vogels van Holland

24 Mei 1956, het allereerste Eurovisie Songfestival vond toen plaats in het Zwitserse Lugano, de allereerste artiest die optrad was Jetty Paerl die voor Nederland uitkwam en het door Annie M.G. Schmidt geschreven lied "De Vogels Van Holland" zong,

...De vogels van Holland zijn zo muzikaal
Ze leren in hun prille jeugd al tierelieren
De merel, de lijster en de nachtegaal
Om zo de lente in Holland goed te kunnen vieren...

Het was duidelijk niet de maatstaf voor het werk van Annie, die zulke prachtige, ironische teksten kon schrijven. Van het eerste festival is enkel de winnaar bekend (Zwitserland) waar de andere inzendingen zijn geëindigd is niet te achterhalen, maar ik kan me niet voorstellen dat het erg hoog was.

Nu 57 jaar later zendt Nederland maar weer eens een lied over vogels naar het festival, de Haagse rockzangeres Anouk Teeuwe zal daar het mede door haarzelf geschreven nummer "Birds" ten gehore gaan brengen. Gisteren konden we kennismaken met het nummer. Het is een soort walsje met bombastiche orkestratie, niet wat ik van Anouk had verwacht, het nummer vraagt naar mijn idee om een zanger(es) met een grote stem en die heeft ze niet. Het is ook geen 'oorwurm', blijft niet echt hangen. Bovendien is het lied iets te lang, 21 seconden, en daar zijn ze heel stipt in, een lied mag maar 3 minuten duren en geen seconde langer.

Omdat Anouk zelf al maanden roept dat ze een 'killersong' had voor het festival had ik een rocknummer verwacht wat zij als geen ander kan zingen. Die verwachting wordt volledig ingelost door de 61 jarige Britse zangeres Bonnie Tyler die haar schuurpapieren stemgeluid is trouw gebleven in het door haar gezongen "Believe In Me".

Jetty Paerl

Anouk Teeuwe

Bonnie Tyler



Geen opmerkingen:

Een reactie posten