maandag 7 maart 2022

Efficiëntie

U weet inmiddels dat de woningbouw van wie ik een woning betrek en de bedrijven die zij inhuren om een en ander te doen de term 'efficiëntie' niet in hun bedrijfsmanual hebben staan. Twee weken geleden kwam ik op maandag uit mijn werk en vond een kaartje in de bus van een bedrijf welke het luchtventilatiesysteem wilde controleren. 'Wij stonden voor de deur maar u was niet thuis'. Of ik hen wilde bellen voor een afspraak. Dat wilde ik. Donderdags zouden ze komen na 11 uur. Wie schetst mijn verbazing toen ik dinsdag zo'n zelfde kaartje aantrof. Een belletje leerde me dat ze toch in de straat langs de deuren aan het gaan waren en het gewoon maar weer geprobeerd hadden. Uiteindelijk heeft de inspectie de afgesproken donderdag plaats gevonden.

Veel langer geleden had ik de bewonersconsulent per mail laten weten dat mijn voordeurbel het niet meer deed. Dat is geen grote ramp, voordat je bij mij voor de deur staat, heb je beneden bij de entree al moeten bellen, en dan, ik krijg nooit onverwachts mensen op de stoep, omdat ik daar niet van houd. Maar op die mail werd niet gereageerd, nog maar eens een mail gestuurd en net toen ik dacht om het weer onder de aandacht te brengen, was er een voicemail ingesproken door het bedrijf wat het ging oppakken, of ik hen wilde terugbellen. Daar ik de dag erna vrij was, wilde ik het dan doen. Maar 's morgens werd ik gewekt door de deurbel, mijn deur-deurbel. In Schlafanzug en slaaphaar deed ik de voordeur open en zag dat er een man bezig was met de bel, nog vóór ik had gebeld voor een afspraak. Dit is wel efficiënt, maar communicatie, mensen!

Zij die wel eens bij mij komen weten dat in mijn straat en aan de gebouwen nu zo'n vijf jaar van alles wordt gedaan. Ik zit dus al vijf jaar in diverse stadia van opengebroken straat en stoepen en steigers aan de gevels. Straat en stoepen zijn in die tijd opgehoogd, groenvoorzieningen zijn aangebracht om na enkele maanden weer rücksichtslos verwijderd te worden en met zwaar materieel zijn de straat en stoepen weer decimeters verzakt omdat, daar is het woord weer, niet efficiënt is nagedacht over de volgorde van de werkzaamheden.

Nu staat het volgende te gebeuren, aankomende week zal gestart gaan worden met het vervangen van de galerijvloeren en over twee weken wordt begonnen met het herstel van de pergola's op de lanai. En daar komt het weer. Het bedrijf wat de pergola's gaat doen moet door de voordeur naar binnen en staan gewoon ineens voor de deur. 'Bent u niet thuis, laten zij een kaartje achter'. MAAK GEWOON EEN AFSPRAAK! Dit is toch inefficiëntie ten top. Maar ik bemoei me niet. Ik prijs alleen de dag dat in de straat en in en om mijn woning geen bouwketen, stellingen, dixies, steigers, hijskranen en vrachtwagens meer staan en het met alle puin en zooi die dat met zich meebrengt eindelijk eens klaar is. 

Al weken het uitzicht uit mijn zijraam.

Al maanden voor de entree. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten