dinsdag 22 februari 2022

Toen was geluk... #106

Van de week hoorde ik voor het eerst over de museumwoningen in Arnhem, hier kunt u er meer over lezen. Ik las het verhaal van de 24 jarige Jeffrey die in een museumwoning uit de jaren 50 woont. Dat Arnhem dit heeft is natuurlijk niet zo vreemd, het Openluchtmuseum is er ook gesitueerd en ook daar kun je heerlijk terug in de tijd van heel, heel vroeger tot het recente verleden van de jaren vijftig, zestig en zeventig.

De museumwoningen worden daadwerkelijk bewoond, het zijn woningen die gebouwd zijn in een bepaald decennium en tot in de kleinste details is alles zoals het toen was. In Arnhem zijn er tien, en de huurders ervan zijn verplicht om de woningen in het tijdsbeeld te houden en tien keer per jaar open te stellen voor publiek. Zo leeft de eerder genoemde Jeffrey zonder wasmachine, centrale verwarming, koelkast en televisie. Ja, een computer is er wel, nodig voor zijn werk, waar hij achter zit met extra sokken en een kleed om omdat een gaskachel enkel in de woonkamer aanwezig is. Dat was bij onze jaren 50 vierkamerflat in Den Haag ook zo. 

Van Jeffrey is een filmpje op internet waarin hij een rondleiding geeft door zijn woning en bij de badkamer was er voor mij één en al herkenning. En nee, ik ben niet uit de jaren vijftig, maar u moet begrijpen dat alles heel lang is gebleven zoals het was. Dus de wanden in de douche van Jeffrey, dat gebubbelde, hebben wij tot in de late jaren zeventig gehad, pas toen is het betegeld, en ik geloof dat het in het toilet altijd heeft gezeten, dat is nooit veranderd. Bij ons was het niet beige, zoals bij Jeffrey, maar lichtgeel. Zulke badkamermuren met dat bubbeltjesstructuur zullen vast een naam hebben, maar ik weet het niet. 

U zult begrijpen dat het mij heel leuk lijkt om die museumwoningen uit de jaren 50, 60 en 70 eens te bezoeken in Arnhem. 

De jaren 50 badkamer van Jeffrey met de voor mij zo herkenbare bubbeltjesmuur. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten