donderdag 23 juni 2022

Toen was geluk... #111

In mijn jeugd zag je ze regelmatig, veelal in de buurt van winkels, maar ik kan me herinneren dat er op de Maartensdijklaan in Den Haag waar wij vlakbij woonden, precies in het stukje 'niemandsland' tussen de Meppelweg en de Vreeswijkstraat, ook twee hingen. Kauwgomballenautomaten. Bij inworp van, ik denk een dubbeltje, draaide ja aan de knop en dan viel er een kauwgombal in het vakje. 

Er waren er ook met speledingetjes. Die met het kapsetje van de foto heb ik nooit gezien, wel met van die 'eitjes' waarin dan een kleinood zat, een speelgoedje of een sierraadje, de spanning was dan welke eruit zou komen. Volgens mij zijn dit soort automaten, zeker op plekken waar geen toezicht is, er heden ten dage niet meer. De (jonge) mens van nu kan dat niet aan, dat nodigt uit om eraf gesloopt of getrapt te worden. Iets waar ik als jongmens nooit aan gedacht zou hebben. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten