zaterdag 3 juni 2023

Guardians of the Galaxy

Heel vaag had ik er wel eens iets over gehoord, maar me er nooit in verdiept, de films van 'Guardians Of The Galaxy'. Vrienden Talitha, Rick en Chris hadden het er over dat het derde deel in de bioscoop kwam en toen ze er achter kwamen dat ik nog nooit een Guardians of the Galaxy film had gezien, voelden ze dat ze moesten gaan beschaven. Zodoende heb ik twee maandagen achter elkaar deel 1 (2014) en deel 2 (2017) gezien, zodat namen als Starlord Peter Quill, Rocket, Groot en Gamora voor mij geen onbekenden meer waren. Het zijn films gebaseerd op de Marvel Comics, met veel bombastische (gevechts)scènes, waarbij de helden natuurlijk meerdere malen aan de dood ontsnappen, humor en een geweldige soundtrack afkomstig van de mixtapes die de overleden moeder van Peter voor hem heeft gemaakt. 

Toen ik die spoedcursus achter de rug had, was ik klaar voor het derde deel van de film in de bioscoop. Gisteren besloten we elkaar eerst te ontmoeten in wijnbar Het Eigendom in de immer bruisende Witte de Withstraat in Rotterdam. Onder het genot van een wijntje even lekker bijgekletst om vervolgens naar Cinerama te gaan voor de film. Zij gingen alle drie gewapend met een emmer popcorn de zaal in, ik lust dat niet. Ik was na twee films van de Guardians natuurlijk nog helemaal in hun wereld en zat na de wat langzame start van de film, er weer helemaal in. Deze keer komt de geschiedenis van Rocket uitgebreid aan bod en brengt de helden weer naar alle uithoeken van het universum, met wederom sublieme special effects in de over the top gevechten met de meest bijzondere creaturen. Maar toch is er een mooie balans tussen al het visuele geweld, humor en ontroering. We hebben er van genoten.

Mocht u, net als ik tot voor kort, ook een Guardians of the Galaxy-onwetende zijn kan ik u de films van harte aanbevelen, wel even deel 1 en 2 kijken eer u naar de bioscoop gaat voor deel 3. Het is onwaarschijnlijk dat er een deel 4 zal komen, het verhaal is mooi afgerond en nu komt er niet, zoals bij de twee eerdere films, aan het eind in beeld dat de Guardians terug zullen komen. Het is goed zo.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten