donderdag 8 juni 2023

Ouwe zak


 
U weet inmiddels dat ik het prima vind dat ik een beginnend bejaarde ben, met het bereiken van de vijftigjarige leeftijd, dacht ik: zo, dat heb ik gehaald, het is volbracht, alles wat nu nog komt is extra. En voor mij is dat een heerlijke mindset, ik hoef niet zo veel meer, en dat extra waar ik nu alweer een aantal jaar in leef past me als een ouwe (pun intended) jas. 

Als ik zie wat de jonge mensch van nu allemaal moet van zichzelf en de maatschappij, ben ik blij dat ik daar niet meer aan mee hoef te doen. Hilarisch vind ik dan ook mensen van mijn leeftijd of soms zelfs nog ouder die tegen de klippen op mee willen blijven doen. Als zij zich er senang bij voelen is het natuurlijk prima, hoor, maar ik heb het gevoel dat ze bang zijn maar iets te missen, terwijl ze daardoor juist heel veel missen. Poëtischer kan ik het niet zeggen.

Nu was er in het NRC een test onder de welluidende titel: 'Wanneer ben je officieel een ouwe zak?'. Japke-d Bouma ontwikkelde een test:

'Ik denk dat iedereen zich wel eens oud vóélt. Als iemand voor het eerst ‘u’ tegen je zegt. Als je na een personeelsuitje de rest van de week niet meer kan lopen van de spierpijn. Als iemand voor je opstaat in bus of metro. Als je minutenlang op een website moet scrollen voor je bij je geboortejaar bent.

Maar je oud voelen en echt oud zíjn, zijn twee verschillende dingen.

Ik denk dat ergens boven de 50 de schemerzone begint. Dat je steeds vaker tegen jezelf zegt: hee, dat had ik vroeger niet.

Als je baas voor het eerst jonger is dan jezelf. Als je ertegenop gaat zien om naar een concert in een voetbalstadion te gaan. Als je steeds vaker opgelucht bent als mensen een afspraak afzeggen. Ergens in die periode ben je voor het eerst oud. Maar wanneer dat is, en hoe erg dat is, is vaak niet duidelijk.

En dus maakte ik een handige test waarmee iedereen van elke leeftijd eenvoudig kan bepalen of je officieel oud bent, of slechts tijdelijk even wat minder, euh, affiniteit hebt met de tijdgeest. Ik werd erbij geholpen door twitteraars die met een overweldigend aantal suggesties kwamen

Maak ’m en je weet het!'

U begrijpt dat ik die test heb gedaan en van de te behalen 500 punten had ik er 345 en is het dan ook officieel: Ja, ik ben een ouwe zak, met als argumentatie: 

300-500 punten: Gefeliciteerd! Je bent officieel een ouwe zak. Je bent milder geworden, neemt jezelf niet zo serieus, je kan het leven en de wereld relativeren en bent een rots in de branding voor je jongere collega’s. Vraag weleens wat vaker aan de jongeren hoe het gaat, en wat ze doen. Dus zendmodus uit en luistermodus aan. Voor iedereen leuk!

Behalve dat ik niet zo heel veel zend, ik zie en hoor genoeg, maar voel niet (meer) de behoefte om overal op te reageren, klopt de rest van de argumentatie best goed. Ik kan me zo voorstellen dat u ook wilt weten waar u zich bevindt in het ouwe zak/zakette spectrum. Als u op het linkje klikt, kunt ook u de test doen: Ouwe zak test


Geen opmerkingen:

Een reactie posten