maandag 7 januari 2013

De 20ste eeuw

Vriend Harry kwam enige tijd geleden enthousiast terug van zijn bezoek aan Het museum van de twintigste eeuw, en mijn nostalgische inslag kennend rade hij me dit museum ten zeerste aan.
Afgelopen zaterdag was het zover dat ik samen met Nadira, Rick en Christian de reis naar het pittoreske Hoorn ondernam.

Om 10.00 uur kwam Nadira mij ophalen om een koffiestop te maken bij Rick en Chris en vervolgens verder te reizen. Omdat Nadira na deze dag ging logeren in Noord Holland deden we dit met twee auto's. Na enige verwarring waar we zouden gaan parkeren kon de dag beginnen. Ik was nog nooit in Hoorn geweest en ik vind het een mooi ouderwets stadje. Eerst een lunch gebruikt bij d'Oude Waegh en daardoor aangesterkt de wandeling naar het museum begonnen.

Er is zoveel te zien in het museum, ingerichte huiskamers en keukens vanaf de jaren 30 tot de jaren 80. Zoveel herkenbaar voor ons, veel dingen die in de jaren 50 hun intreden deden in de huishoudens werden zeker tot ver in de jaren 70 gebruikt. Nadira merkte dan ook op dat de échte snelle vernieuwingen en ontwikkelingen pas in de jaren 80 plaatsvonden, en ik was het daar mee eens.

Er was een winkelstraatje gemaakt met oude winkeltjes van vroeger, forniturenzaakje, kapper, blokker, bakker, etc. en flinke ruimte met speelgoed van weleer. Er was een schoolklas en je kon weer even schrijven zoals je het destijds geleerd hebt, best wel moeilijk! Er was nu vanwege het overlijden van actrice Hetty Blok een hele ruimte ingericht met zaken betreffende de jaren 60 TV-serie "Ja Zuster Nee Zuster".

In de tijdelijke expositieruimte beneden was er nu een tentoonstelling met speelgoedrobots door de jaren heen en een tentoonstelling met autoreclames van toen.
In restaurant de Hoofdtoren hebben we de dag afgesloten met een heerlijk diner.

We hebben een fijne dag gehad met elkaar en vele herkenbare spullen van vroeger gezien die zoveel herinneringen bij ons naar boven brachten. Dit museum is echt een aanrader en Hoorn is een heel leuk stadje, wij konden ons voorstellen dat het er zomers geweldig moest zijn om lekker buiten op een terrasje te kunnen zitten.

Jaren 60 huiskamer

Jaren 70 huiskamer

Brommertje van Opa uit Ja Zuster, Nee Zuster

Oude winkelstraatje

Speelgoed van weleer.


1 opmerking:

  1. Speelgoed van weleer klinkt een beetje gek als er op de foto Rick, Christiaan en Nadira staan.... ������ maar ik ben het met je eens een prachtig museum en mooie stad. Het olie compas in burger compas is ook een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen