vrijdag 25 januari 2013

Pap, vertel 's

"Heeft u ook van die invulboeken voor ouders?" vroeg de jonge vrouw in de winkel aan mij. Ik liep naar het vak en toonde de boeken aan haar. "Ik zoek die voor vaders" zei ze. "Daar heb ik alleen de luxe editie nog van" antwoordde ik.
Het boek was in folie verpakt en ze vroeg of er hetzelfde in stond qua vraagstelling als in de gewone editie van het boek voor moeders. Ik vertelde dat dat zo was, alleen anders vorm gegeven omdat het de luxe editie betrof,  maar dat ik het boek voor vader wel even wilde openmaken voor haar.

"Dat hoeft niet" reageerde ze, "Het gaat er om dat er niet heel veel vragen over de toekomst in staan, want hij is pas 40, maar ernstig ziek en het zal niet lang meer duren, dus hij heeft geen toekomst meer, maar over het verleden wil hij graag schrijven voor zijn kinderen." Ik vertelde dat er voornamelijk vragen in worden gesteld over hoe de ouder zijn jeugd heeft beleefd, wat voor een tijd het was en hoe hij als jongere naar zijn toekomst keek en dergelijke.

Even later had ze het (algemene) boek "Vertel 's" uit dezelfde serie gekozen. "Hier staan die vragen ook in, maar dit formaat is wat handzamer voor in het ziekenhuis en om het straks thuis te bewaren" stelde ze vast.

Na dat deze vrouw weg was ben ik even naar achter gegaan, ik was geraakt en geëmotioneerd door wat ze mij vertelde. Met dit blogje een klein eerbetoon aan de jonge vader die na een zware strijd moet opgeven binnenkort en voor zijn vrouw en kinderen die het boek wat hij voor ze gaat invullen zullen koesteren als ze ouder zijn.




1 opmerking: