vrijdag 30 juni 2017

Showcase Codarts: De kers op de taart van het theaterseizoen

Als het theaterseizoen is afgelopen is er altijd nog een geweldig toetje, de studenten van Codarts Rotterdam geven dan hun jaarlijkse Showcase in het Luxor Theater in Rotterdam. Ik ga er al een paar jaar heen, en gisteren zag ik de negen 4e jaars, Britt, Caitlin, Keoni, Martijn, Melanie, Roelof, Safiera, Vivian en Yoshua voor wie dit hun afstudeervoorstelling was. Het leuke is dat ik deze talenten, want dat zijn het, dus al een paar jaar heb kunnen zien in deze voorstelling, want naast de 4e jaars doen de 3e en 2e jaars ook mee.

Het was weer een voorstelling van topniveau van "Total Eclipse Of The Heart", gezongen vanaf een driewieler tot een bijzonder bewerkte versie van Jenny Arean's lijflied "Zing Dan". Van het vocale hoogstandje "Quintet" uit "West Side Story" tot een heel bijzondere vertolking van een ABBA-medley, waarbij de nadruk lag op de perfecte vocale harmonieën. Dat was wat deze keer duidelijk de boventoon voerde, de vocalen, of het nu solo's waren of samenzang het klonk allemaal loepzuiver en adembenemend mooi. Hier en daar natuurlijk ook een knipoog, zoals Vivian die een perfecte blues zong, maar dan wel over schoenen, "High Heel Blues". En het Jacques Brel nummer "Madeleine" kreeg door de vertolking van Jules iets hilarisch. Kippenvelmomenten genoeg, Yoshua, Nelleke, Lena en Job die prachtig en intens een soort gebed zongen uit "Songs For A New World", en de held van de avond Keoni die het ontroerende vocale hoogstandje "Lonely House" uit "Street Scene" bracht. Ook wil ik Matthijs Rijsdijk noemen, 2e jaars dus niet op de fotootjes hieronder, die mij overdonderde met zijn vertolking van "The Origin Of Love". Hem ga ik vast nog 2 jaar terug zien voor hij zijn afstudeervoorstelling gaat spelen.

Aan het eind van de avond beklom de directeur van Codarts het toneel, en vertelde meteen dat ze dat nooit doet, maar nu drie goede redenen had. Allereerst deelde ze mede dat de directeur van het Luxor theater de Showcasevoorstelling van Codarts wil gaan programeren in plaats van dat Codarts zelf, zoals nu de gewoonte was, de zaal moet huren en alles pas kort van te voren kan communiceren. Deze keer was het slechts een maand van te voren. Ten tweede zijn er sponsoren die talenten met geld willen ondersteunen, en ten derde riep ze Keoni Blockx bij zich. Ze vertelde dat hij zich had aangemeld voor een vervolgstudie in Londen, dat daar 1500 aanmeldingen voor waren en er maar 12 door konden. Hij was daarbij, dat is natuurlijk een hele prestatie, maar ik heb hem vanavond en de jaren ervoor bezig gezien en hij is echt heel goed. Die studie kost nogal wat, en hij had zelf de aanbetaling van €4500  bij elkaar gesprokkeld, maar er moest nog €12.000 betaald gaan worden. Zij had een enorme verrassing voor hem, die kosten worden voor hem betaald. Dat zijn van die wondertjes van geluk waar ik zo blij van kan worden. Keoni was totaal overdonderd en ook ik moest een traantje wegpinken, wat ongelooflijk heerlijk voor hem!

Dat we Codarts studenten na hun opleiding terug gaan zien in de theaters is zeker het geval. Dit jaar bij de musical "Hair" zag ik ook twee voormalige studenten van Codarts die ik eerder in de showcases had gezien. Het theater seizoen is met dit verrukkelijke toetje nu echt op z'n end, maar ik heb alweer een la vol met kaartjes voor het seizoen 2017/2018, met zeer zeker "Showcase 2018" als kers op de taart.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten