zondag 10 februari 2019

Kind van vandaag

Ik had een andere wonderschone parel uit het Nederlandse culturele erfgoed in gedachten voor vandaag, maar afgelopen donderdag maakte de indrukwekkende gebeurtenissen dat dit lied van Robert Long uit 1977 zich aan me opdrong omdat het zo verrassend actueel is. Nog steeds.

Kind Van Vandaag

Kind van vandaag

Vraag me niet waarom de wereld lichter is wanneer je ogen open zijn
En waarom 'ie zo donker is wanneer je ze weer sluit
Voor teveel volwassenen is 't net andersom
Daar ziet de wereld met gesloten ogen er juist beter uit
Da's waar
Maar misschien dat jij kunt zorgen
Dat ons wereldje er morgen ietsje minder lullig uitziet dan vandaag
Waarom we zelf niets doen en steeds op jullie hopen weet ik niet m'n kind
Maar 't is wel een goeie vraag

Kind van vandaag

Ik weet 't wel, je hebt gelijk, ook ik doe mee
Ik had vroeger ook een grote bek, je zegt terecht
"Wat doe je nu je zelf volwassen bent"
Niets meneer, je schrijft een stukkie naar de krant, da's alles wat je doet
Je vreet gewoon maar door, dat ben je zo gewend
Dat is waar
Maar misschien zul jij een licht zijn of een deel van een gezicht zijn
Dat de ogen niet beschaamd hoeft neer te slaan
M'n ouders hoopten ook op mij, ik kon 't niet
Al deed ik ook m'n best en daarom moet jij verder gaan

Kind van vandaag

Je kijkt me aan, zie jij de vouwen om m'n mond
Dat is niet van de lach alleen
Hoe meer ik om me heen kijk des te vaker voel ik pijn
Wist je dat wanneer je ouder wordt er steeds meer dingen zijn
Die hoe je 't bekijkt steeds van minder echt van waarde zijn
Heus, dat is waar
Maar misschien dat jij de moed hebt als je weet dat jij 't goed hebt
Dat je door vecht tot je allerlaatste brug
Maar als 't je niet lukt misschien de moed je in de schoenen zakt m'n kind
Denk dan nog even aan me terug


Kind van vandaag.....
© Robert Long



Geen opmerkingen:

Een reactie posten