dinsdag 3 november 2020

Gedoceerd lekken

Gedoceerd lekken, kent u die uitdrukking thuis of op uw werk? Gedoceerd lekken. Vast wel, in ieder bedrijf en in elke familie of vriendengroep is er altijd wel iemand van wie je weet dat als je aan hem/haar iets verteld waarvan je wilt dat een bepaald persoon er kennis van neemt, maar je hebt er, om uiteenlopende redenen, geen zin in dat zelf te doen, het tóch daar terecht komt waar jij wilt. Onze regering doet sinds de eerste coronagerelateerde persconferentie iets soortgelijks. 

In het weekend voor elke persconferentie op dinsdag lekken er al een aantal zorgvuldig uitgekozen zaken uit om te zien hoe het gepeupel daarop reageert, om desgewenst het één en ander nog aan te kunnen passen. En het gepeupel reageert als waren zij afgericht. Vooral de chronisch verongelijkten die elke maatregel een aanslag op hun vrijheid vinden reageren op social media waarbij het vuur uit hun toetsenbordjes schiet. Een gedeelte van hen zijn de ongeleide projectielen die protesteren tegen alle maatregelen, waarvan sommigen tevens en passant wat politici intimiderend tegemoet treden. Die gekkies willen ze vanzelfsprekend enigszins temperaturen en zo nodig kunnen monitoren.

Ook van de voor vanavond aangekondigde persconferentie zijn al enige aanpassingen uitgelekt. De lockdown-light light van nu wordt wat aangescherpt en een klein beetje uitgebreid, maar het is bij lange na nog niet de lockdown-light van het voorjaar, laat staan een complete lockdown. In plaats van met vier mensen gezamenlijk op straat mogen we dat nog met twee. Verder gaan de musea, bibliotheken, bioscopen en theaters voor in ieder geval twee weken dicht. Bijzondere keuze vind ik. Zij die naar theaters, musea, e.d. gaan zijn over het algemeen beschaafde mensen die het fijn en belangrijk vinden dat het kan zodat zij zich zeker aan de regels houden die gelden. Ook heb ik nog niet gehoord over bibliotheken waar men met beveiliging de mensen in toom heeft moeten houden.

Daarentegen blijven scholen en de niet essentiële detailhandel, in mijn opinie besmettingsbrandhaarden, gewoon open. Niet essentiële detailhandel zijn in feite alle winkels die geen levensmiddelen verkopen. Ik verneem dat er met enige regelmaat schermutselingen zijn bij winkels in den lande, in de winkel waar ik werk valt het mee qua korte lontjes, maar ik zie wel dat er te veel mensen zich niet aan de regels houden, dat moet dan landelijk gewoon ook zo zijn. Niet voor niets is een collega van mij besmet met het virus, waar ze gelukkig slechts lichte klachten van ervoer. Ook contactberoepen blijven ongemoeid. Omdat ik sluiting voor bepaalde tijd had verwacht, ben ik afgelopen zaterdag nog naar de kapper geweest om me kaal haar te laten aanmeten om zodoende voor voorlopig nog niet met een coronacoupe te hoeven rondlopen zoals in het voorjaar. 

Maar goed, vanavond horen we meer. Men wil, zo is tevens gelekt, wel kijken of men desgewenst regionaal wat strenger kan optreden door bijvoorbeeld een avondklok in te voeren of regionaal een algehele lockdown af te kondigen. Ben bang dat dan het zesjarige kind in velen weer wakker wordt, 'Waarom zij niet en wij wel? Dat is niet eerlijk'. U merkte het na de faux pas van Ferd Grapperhaus een tijdje terug. Het 'als hij het doet mogen wij ook' was niet van de lucht. Ik snap heel goed waarom Mark Rutte geen gezin sticht, hij heeft zijn handen vol aan al die kleuters in het land. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten