maandag 11 september 2023

Toen was geluk... #140

In mijn jonge jaren had je verschillende soorten thee die je in de supermarkt kon kopen, maar vruchtenthee was eigenlijk alleen citroenthee, maar plotseling zo ergens in de jaren tachtig, negentig, kwamen er talloze vruchtensmaken bij, soms gemengde vruchten of vruchten met kruiden. Als je nu in een restaurant een kopje thee besteld wordt er een hele doos met met smaakvarianten voor je neus neergezet: kiest u maar. Zelf ben ik niet zo'n theemens, ik vind het wat lafjes, geef mij maar koffie, zwart en sterk. 

Toen ik nog in de boekhandel werkte kwam er in de slipstream van al die in kleurrijke zakjes verpakte thee een hele merchandise op gang van knutselboekjes met daarin wat je allemaal met theezakjes kunt doen. Hofleverancier was origamiste Tiny van der Plas. Origamiste, ja, dat is een woord en een beroep blijkbaar. Deze vrouw bracht een niet aflatende stroom van boekjes uit, vooral in de serie 'Doeboekjes' van uitgeverij Cantecleer met daarin beschreven wat je allemaal met theezakjes kon doen. Theezakjes vouwen noemden we dat, en in het begin was het dat ook. Tiny leerde de geïnteresseerden hoe men met al die leuke gekleurde theezakjes de mooiste patronen kon maken voor wenskaarten, maar daar stopte het niet. Voor hen die helemaal los wilden gaan op theezakjesgebied en wenskaarten op een gegeven moment te gewoontjes vond liet Tiny zien hoe men hele mobiles kon maken van theezakjes. 

Ik geloof dat ik wel tientallen varianten heb gezien in die tijd van theezakjesboekjes. We moesten in die dagen ook de voorraad opnemen door middel van de fondskaarten die in de boeken zaten. Ik vond die van uitgeverij Cantecleer echt een kriem om te doen, want dan moest je steeds het hele bakje van die 'Doeboekjes' door om de aantallen van de titels te tellen. 

Later werd de voorraad natuurlijk automatisch bijgehouden als je de boeken scande in plaats van de prijs aan te slaan, de fondskaart eruit te halen en die, zoals al gezegd, handmatig te tellen. Daar was je een groot deel van de tijd aan kwijt, het opnemen van de voorraad. Tijden veranderen, kaarten worden nu ook steeds minder gestuurd en zullen er überhaupt nog mensen zijn die theezakjes vouwen? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten