zondag 17 september 2023

Toen was geluk... #141

Sommige producten die nu te koop zijn waren er al in mijn jeugd, maar hadden toen een andere naam. Ik zal wat voorbeelden noemen die bij mensen van mijn generatie een o ja belevenis zullen oproepen. 

Wij kenden Bonitos en Treets. Treets in gele zakken, dat waren pinda's gehuld in chocolade met een bruin suikerlaagje en Bonitos in bruine zakken, dat waren een soort Smarties in verschillende kleuren. De reclameslogan in die tijd was 'smelten in de mond, niet in de hand'. Ik meen dat wel eens geprobeerd te hebben, maar dat bleek niet helemaal waar. In Amerika werd dit snoep M&M genoemd en vanaf 1983 in Nederland ook. M&M staat voor Mars & Murrie's naar de uitvinders van de snoepjes Forrest Mars en Bruce Murrie. Laat het niet gezegd zijn dat mijn blogjes niet leerzaam zijn. De M&M pinda's zijn nu ook in verschillende kleuren verkrijgbaar. In de speciale M&M winkels, o.a. in Londen, zijn ze gewoon in elk denkbare kleur te koop. Voor een lichte OCD'er een prachtig gezicht die grote buizen gevuld met op kleur gesorteerde M&M's. Ook het chocoladekoekje Raider onderging in 1991 een naamsverandering naar Twix.

Thuis wilde mijn moeder alleen chips van Smiths, dat was een begrip. In Nederland ontstaan in 1958. In 2001 werd ook voor Nederland en BelgiĆ« de naam veranderd in Lay's, die naam werd in de rest van Europa namelijk al gebruikt. Ook in 2001 werd Jif ineens Cif. Jif werd in Nederland in 1971 op de markt gebracht in een, vanzelfsprekend voor die tijd, oranje fles. Het was een schuurmiddel die niet kraste, u kent die reclame nog wel met die schaats op het ijs; "....dan kan er dit gebeuren: krassen! Maar niet met Jif." Het is een Frans product dat daar al meteen de naam Cif kreeg, maar in een aantal landen, waaronder dus Nederland, heette het in eerste instantie Jif. Mijn moeder was ook hier erg enthousiast over dus ik weet niet beter dan dat er een fles Jif in het aanrechtkastje stond. 

Dit zijn een aantal producten die (in Nederland) een naamsverandering hebben ondergaan, misschien zijn er nog wel meer. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten