Mijn mail:
Als zogenaamde 'graag gezien gast' in uw twee theaters, biedt u de mogelijkheid om voordat de toegangskaartjes daadwerkelijk in de verkoop
gaan al voorstellingen te boeken. Vanzelfsprekend zijn dit gasten die het theater een warm hart toedragen en per jaar verschillende voorstellingen bezoeken.
Ook ik ben zo'n 'graag geziene gast', ieder jaar besteed ik voor ruim XXX Euro aan kaartjes, ook dit aankomende seizoen heb ik voor XXX Euro aan voorstellingen geboekt.
Nu de BTW tarieven zijn verlaagd, heeft u ook de prijzen voor de voorstellingen verlaagd, een lovenswaardig gebaar.
En gasten die vanaf 25 mei boekingen hebben gedaan krijgen het teveel betaalde terug, fantastisch!
Ik echter als 'graag gezien gast' met een aanzienlijk bedrag aan kaartjes vist achter het net, want mijn bestelling heb ik vanzelfsprekend vóór die tijd gedaan.
Het gaat niet om een paar Euro, maar om best een groot bedrag die ik dankzij mijn liefde voor het theater nu dus misloop,
geld wat weer bij uw theater terug zou komen in de vorm van een diner in uw restaurant Leipzig.
U begrijpt dat ik hierover teleurgesteld ben en me afvraag hoe 'graag gezien' ik eigenlijk ben.
Neemt u de gasten die van het theater houden en u en het theatervak ondanks de (tijdelijke) BTW verhoging blijven ondersteunen niet te gemakkelijk op, onder het motto "Die blijven toch wel komen"
Ik kan u meedelen dat u zich daarin lelijk kunt vergissen.
Het antwoord:
Bedankt voor uw bericht. Het is begrijpelijk dat de maatregelen omtrent de verandering van het BTW-tarief krom lijken.
Het vergoeden van alle overmatige kosten van bezoekers, gemaakt pas vanaf 25 mei, is echter voor ons theater echter een weloverwogen keuze geweest
Het Luxor Theater zal namelijk nog belasting af moeten dragen voor alle kaarten die tot en met 25 mei gekocht zijn. Wanneer wij ook de bezoekers die voor die tijd geboekt hebben tegemoet zouden komen, zou dit voor ons theater leiden tot enorme verliezen. Verliezen die wij ons in deze tijd van economische tegenspoed en culturele kaalslag helaas niet kunnen permitteren.
Wij doen ons best om onze bezoekers zoveel mogelijk te helpen en informeren en waren dan ook blij dat we de boekers van na 25 mei dit voordeel kunnen bieden. Het Luxor Theater zou anders immers geld ‘over’hebben, hetgeen nooit de bedoeling kan zijn. En hoewel we bij de BTW-verhoging wel benadeeld werden, doordat we meer belasting moesten afdragen dan wij hadden binnen gekregen, leek de vergoeding van de overmatige BTW ons toch de juiste keuze.
Minder blij waren we met de datum waarop het wetsvoorstel concreet werd, omdat dit een hoop van onze VIP-klanten benadeelt. We nemen onze VIP-klanten en andere bezoekers zeker serieus en vinden het dan ook helemaal niet prettig om deze trouwe klanten niet hetzelfde voordeel te kunnen bieden. Wellicht dat er in andere tijden andere keuzes waren gemaakt, maar in deze periode van crisis hebben wij helaas geen andere optie.
Ik hoop dat u onze overwegingen begrijpt. In deze tijd is het voor theaters vaak balanceren tussen het eigen financieel belang en dat van de bezoeker. We hopen dan ook dat de BTW-tarieven ook laag blijven, en dat ze bij de vorming van een nieuw kabinet niet tot 21% zullen stijgen, waarover ook al gespeculeerd wordt.
Hopelijk heb ik u zo voldoende kunnen informeren.
Zo is het dus, begrijpelijk maar nog steeds jammer.
Nieuwe Luxor Theater |
Oude Luxor Theater |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten