maandag 7 april 2014

In liefdevolle herinnering: Elisabeth Versluys (1923-2011)

Nu de bioscoopfilm van de succesvolle TV-serie "Toen Was Geluk Heel Gewoon" bijna in de bioscopen gaat draaien viel me op dat actrice Coby Timp de rol speelt van Lea van Vliet, de moeder van Nelly Kooiman, een rol die 15 jaar lang op televisie werd gespeeld door Elisabeth Versluys. Ik vroeg me af waarom Elisabeth niet in de film speelde, en dat had een vrij simpele reden, zij is op 18 november 2011 overleden. Ik wist dat niet! Dat is geheel aan mij voorbij gegaan.

Elisabeth debuteerde reeds in 1946, zo halverwege de jaren 50 was zij in verschillende TV-producties te zien, mensen van mijn generatie kennen haar van de sleutelrol die zij speelde in de serie "Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen Meneer?". Ze speelde Wenzela de IJsheks, alsmede de rol van Brechtje de Wijn. De gelijkenis van de twee dames is van cruciaal belang in de serie. Zoals veel gastacteurs die meerdere rollen in "Hamelen" speelden, was Elisabeth ook te zien als trol Mutte. Tijdens het theaterconcert met de liedjes van "Hamelen" was ze de vertelster. Ook ken ik haar van de geweldige serie "Zonder Ernst". Maar haar meest populaire rol was die van Lea van Vliet, de nagel aan de doodskist van Jaap Kooiman die haar consequent Eucalypta noemt.

Elisabeth is na een kort ziekbed overleden op de leeftijd van 87 jaar.


Elisabeth als Wenzela de IJsheks met Rob de Nijs

Elisabeth als Lea van Vliet met Joke Bruijs, Gerard Cox, Sjoerd Pleijsier en Mouna Goeman Borgesius

Geen opmerkingen:

Een reactie posten