zondag 18 februari 2024

Bruin

Nooit heb ik gerookt of drugs gebruikt, alcohol ben ik pas later in mijn leven gaan drinken en dan heb ik het over één glas wijn bij het diner. Ik ben niet verslavingsgevoelig en groepsdruk is aan mij niet besteed. In mijn jonge jaren rookte ongeveer iedereen, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld dat ook te gaan doen om er 'bij te horen'. Ik trok en trek vooral mijn eigen plan. 

Tóch is er iets wat ik met de wetenschap van nu niet meer zou doen. Vanaf ongeveer een jaar of 12 was ik een fervent zonaanbidder. Mijn ouders hadden een tuinhuisje en daar was ik veelvuldig te zien liggend in de felle zon, dat heeft zich lang voortgezet en op een gegeven moment ben ik jarenlang wekelijks onder de zonnebank gegaan en had zelfs een tijd lang een eigen zonnehemel. Maar ja, je wíst het toch niet! De zon was goed, vitamientjes D, zo dachten we toen. En een gebruinde huid was het summum van een gezonde uitstraling. We hadden geen idee van de verwoestende werking van de zon op de huid om over huidkanker maar te zwijgen. 

Als afschrikwekkend voorbeeld hebben we nu Raggel Hazes, waarvan ik dacht dat ze tegen de zeventig loopt, maar de vrouw is pas 53 jaar. Dát kan teveel zon/zonnebank doen met je huid. In mijn tijd had je Thomas Anders van Modern Talking, dat had juist een aanzuigende werking om ook getint te willen zijn. Zelf zon en zonnebank ik al ruim twintig jaar niet meer. Natuurlijk kom ik wel buiten als de zon schijnt, ik ben, ondanks de geruchten, géén vampier, maar ik verkies de schaduw en onder een parasol zitten. En ik ken ook geen weldenkend mens meer die urenlang in de zon gaat liggen of onder een zonnebank gaat. Ik zou ook geen zonnebankstudio meer kunnen vinden, terwijl ze in mijn tijd bij wijze van spreken op elke straathoek te vinden waren. 

Voortschrijdend inzicht is een mooi iets. Ik hoop dat de ruim twintig jaar dat ik me zo min mogelijk aan direct zonlicht bloot stel al die jaren van bakken zowel in de natuur als artificieel enigszins in balans breng en mijn lichaam en huid mij niet alsnog de rekening zal presenteren.

Raggel Hazes.


Thomas Anders.


Ik in mijn 'er bestaat niet zoiets als té bruin periode'. 



2 opmerkingen:

  1. Wat mooi en gezond overkomt, is zeker tijds- en cultuurgebonden. Ruim 100 jaar geleden was zo wit mogelijk zijn mooi en het ultieme streven. Dan straalde je uit de je rijk was en niet te hoeven zwoegen in de zon, zoals de arme werklui. Sinds de jaren '60 was bruin zijn opeens mooi en gezond. Dan kon je laten zien dat je je een vliegvakantie naar zonnige oorden kon veroorloven. Raar eigenlijk allemaal. Het toont maar weer eens aan hoe beïnvloedbaar mensen zijn en velen er "bij willen horen", gezien willen worden en er status en zelfvertrouwen aan ontlenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Men poederde zichzelf zelfs wit. En in de jaren 70 en 80 kon men niet bruin genoeg zijn. Niemand dacht aan gevaren, die werden later pas bekend.

      Verwijderen