vrijdag 6 september 2024

Wees een Bart

Op verschillende sites heb ik het voorbij zien komen, het filmpje waarin een mentaal uitgedaagde volledig overstuur raakt van een jongen in de tram bij wie hij nagellak ontdekt. Nee, ik heb het filmpje niet gekeken, bewust niet, ik heb gelezen waar het over ging, dat is voor mij voldoende. De éénhersencellige schold de jongen uit met het k-woord, dan ben je voor mij meteen al af en tevens heeft hij dus zelf dat filmpje ook gemaakt. Maar in de tram zat ook Bart, en Bart nam het voor de belaagde jongen op. Bart is in mijn ogen dus een held. 

De dader blijkt ene Valentino te zijn en leidt duidelijk een vrij zinloos bestaan. Hij is 'relvlogger', dat zegt het eigenlijk al wel, en vanwege het gebrek aan vocabulaire is het k-woord zijn lievelingswoord, hij zet het voor alles. Zijn eerdere vlogjes staan vol met bedreigen en scheldpartijen aan willekeurige mensen. De laagschedelige noemt zichzelf 'neonazi' en 'aanhanger van Hitler'. Omdat hij heeft geschreven 'Ik wil zo graag een genocideaanval plegen op een goed druk bezochte moskee, maar ik wil dat niet in m'n eentje doen en niemand wil me joinen (sic)', is hij onlangs opgepakt voor opruiing tot een terroristisch misdrijf. Het spreekt voor zich dat de sneuneus een fervent aanhanger van de PVV is, ook dat is op beeld vastgelegd.

Reden ook dat we helemaal niets uit die hoek horen. Normaal zijn ze er als de kippen bij als een lichtgetint persoon zulks doet en hebben het dan ook ineens over 'onze homo's' om verder de gebruikelijke stoplappen, zoals tsunami's, testosteronbommen en terroristen te bezigen. Maar nu het één van hun trouwe volgelingen betreft, is het oorverdovend stil. 

Om terug te komen op Bart, er zouden meer Barts moeten zijn, maar, vroeg ik me zelf meteen af, ben ik een Bart? Zou ik hetzelfde doen als hij? Ik mag graag geloven van wel, maar weet ook dat ik in conflictsituaties bevries, wat zoveel betekent dat ik niet weg ga, maar ook niets doe, een soort van tijdelijke immobiliteit. Aan de andere kant kan het ook zomaar zo verkeerd vallen bij me dat ik er vol inga. Kortom, ik weet het dus niet. Mocht ik zelf in een situatie komen waarin ik het slachtoffer zou zijn hoop ik vurig op een Bart of Bartina. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten