zaterdag 7 mei 2022

Eurovisie Songfestival 2022

Volgende week is het weer Eurovisieweek en u weet dat mijn blogjes dan de hele week in het teken staan ervan. Ik zal wederom ter leering ende vermaeck elke inzending onder loep nemen en er wat commentaar op geven. Het festival komt dit jaar uit Italië, Turijn om precies te zijn, u weet wel van die lijkwade. Presentatie is in handen van o.a. Laura Pausini en Mika. Mijn favoriete songfestivalact ever uit 2015, Il Volo ('Grande Amore') zal donderdag in de tweede halve finale hun opwachting maken en de winnares uit 1964 Gigliola Cinquetti ('Non Ho L'età) zien we in de finale op zaterdag. 

Nu er oorlog is in Europa kwam de vraag of het festival wel doorgang kon vinden. Rusland is vanzelfsprekend gediskwalificeerd, een ander land binnenvallen en aan het moorden, verkrachten, plunderen en bombarderen slaan, daar wordt over gefronst. Tijdens de oorlog in Joegoslavië eind jaren tachtig, begin jaren negentig ging het festival ook door en deed het land tot en met 1992 mee. Het jaar erna was Joegoslavië uiteen gevallen en deden Bosnië Herzegovina, Kroatië en Servië als afzonderlijke landen mee. Later kwamen daar Macedonië, Servië en Montenegro nog bij.

Oekraïne is ook van de partij, de inzending is een lofzang op moeders en was al voor de inval van Rusland geschreven en gekozen. Maar nu met de Russische agressie in het land is het lied in Oekraïne uitgegroeid tot een nationale hymne. Vanzelfsprekend zal de inzending, zeker door het televotende publiek, sympathie-punten krijgen, maar het is daarnaast ook gewoon een goed nummer.

In de media kwam naar voren dat het lied wel eens zou kunnen gaan winnen. Koren op de molen van notoire songfestivalhaters die elk jaar roepen dat het festival maar moet stoppen en nu volgens hen 'de winnaar al bekend is' helemaal. Mocht Oekraïne inderdaad winnen, kunt u hun reacties de dag erna, wat zeg ik, het moment dat de laatste punten zijn gegeven, wel raden, dronken van hun gelijk zullen ze hun negatieve gal spuien op de diverse internetfora. Zelf denk ik alleen maar: welk land zal dan volgend jaar de honneurs waarnemen? Van een volledig kapotgeschoten land waar zoveel doden te betreuren zijn kun je toch niet verwachten dat ze een miljoenen kostend festival gaan hosten. Maar ik loop op de zaken vooruit, er zijn meer mooie, goede en leuke inzendingen te zien en te horen volgende week.

Vorig jaar is er mee begonnen als experiment, maar dit jaar is het doorgevoerd, backingvocalen mogen op de muziekband staan. Hele koren als men dat belieft. Ik vind dat geen goede zaak. In 1999 is het live orkest al afgeschaft, maar alle stemmen moesten live worden gezongen, het is immers een SONGfestival, maar nu is dat ook losgelaten. Veel landen maken daar dankbaar gebruik van en u zult in mijn commentaren volgende week lezen welke dat zijn. De leadzang moet wel live zijn, maar dat kun je heel ruim nemen, zo zult u kunnen zien en horen tijdens de drie avonden. Ik blijf het zeggen, het is nog één stap verwijderd van het inzenden van videoclips. 

Maar desondanks heb ik er zin in! Mijn favoriet? Letland



Geen opmerkingen:

Een reactie posten