zondag 15 mei 2022

Happy vibes week 20

De Joodse Gerda was in 1939 15 jaar toen ze samen met haar familie vanuit Wenen naar Engeland vluchtte. In 1942 moest ze haar pasgeboren dochter afstaan ter adoptie, ze was toen 18 jaar. 

'Ik had geen opleiding gevolgd, het was oorlog dus ik had geen andere keuze', zo vertelde ze. 'Ik moest accepteren dat ik geen band met het kind kon hebben.' Gerda vertrok naar Canada voltooide daar drie universitaire studies. Haar kind zag ze nooit meer.

Maar onlangs heeft Gerda (98) haar dochter Sonya (80) ontmoet. De zoon van Sonya, Stephen, wist dat er Oostenrijkse familiebanden waren en is op zoek gegaan. Tijdens die zoektocht kwam hij er achter dat zijn oma, de moeder van Sonya nog leefde en in een Canadees verzorgingstehuis woonde. Toen Sonya het nieuws hoorde wilde ze maar één ding, naar Canada om haar moeder te ontmoeten. 

Het gebeurde onlangs in het weekend dat Gerda 98 jaar werd. 'Een jaar gelden wist ik niet eens dat mijn moeder nog leefde, ik wist heel weinig. ik heb duizend vragen maar wil haar niet meteen met alles overvallen', zei Sonya. 'Dat ik dit nog mag meemaken het betekent zoveel voor me' reageerde Gerda.

Gerda en Sonya. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten