zondag 1 mei 2022

Happy vibes week 18

De buren van de 89 jarige fragile vrouw in het Britse Torquay beschreven haar als iemand die heel erg op zichzelf was en geen familie had, nu ze was overleden zou het haar lot zijn om op eenvoudige wijze door de gemeente begraven te worden. Toen haar huis werd onderzocht door de autoriteiten vond men oud Frans geld, correspondentie geschreven in het Frans alsmede ook verschillende medailles waaronder het Croix de Guerre. 

Eileen 'Didi' Nearne landde in maart 1944 in het midden van de nacht in bezet Frankrijk. Ze was opgeleid door het Britse Special Operations Executive (Winston Chruchill's 'Secret Army') voor radiocontacten. Ze handelde berichten over landingen af.

Het was een gevaarlijke tijd, de Duitse Gestapo wist van de clandestiene operaties en waren geïnfiltreerd in de spionnennetwerken ook die van Eileen. "Overal was er Gestapo gekleed in gewone kleding. Ik keek naar mijn reflectie in winkelruiten om te zien of ik werd gevolgd" vertelde ze ooit vlak na de oorlog in een interview. 

In Juli 1944 werd Eileen opgepakt door de Gestapo in haar Parijse schuilplaats kort nadat ze een overdracht had voltooid. Ze werd naar concentratiekamp Ravensbruck getransporteerd waar ze werd geslagen en naakt werd onderdedompeld in ijswater tot het punt waar ze bijna zou verdrinken. Ze gaf geen informatie en bleef volhouden een goedgelovig Frans meisje te zijn die de correspondentie rondbracht voor lokale zakenmannen. Uiteindelijk kon ze ontsnappen toen ze op transport naar een ander kamp was.

Eileen kon niet goed wennen aan het leven na de oorlog. Ze bleef op zichzelf en sprak, in tegenstelling tot andere voormalige SOE-agenten, heel weinig over haar tijd tijdens de oorlog. "Het was een leven in de schaduw, maar ik was er geschikt voor, ik kon hard zijn en geheimen bewaren, ik kon goed alleen zijn en ik kon onafhankelijk zijn. Maar ik was zeker niet verveeld. Ik hield van het werk. Na de oorlog miste ik het" zei ze in een zeldzaam interview in 1997. Ze droeg een pruik en sprak enkel in het Frans om haar identiteit te maskeren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten