vrijdag 13 juli 2012

Pet Shop Boys - Format

Noem me ouderwets als je wilt, maar ik ben sinds hun eerste album "Please" (1986) fan van het Britse electro/dance duo Pet Shop Boys (Neil Tennant & Chris Lowe). Ik heb dan ook al hun studioalbums in mijn bezit.

In 1995 kwam het dubbel album "Alternative" uit waarop alle b-kantjes tot dan toe op waren verzameld. Neil zegt over het fenomeen b-kant: "Omdat niemand in de muziekindustrie er aandacht aan besteedt kun je er op zetten wat je wilt" In het geval van de Pet Shop Boys waren de b-kantjes niet zomaar nummers of instrumentale versies van de a-kant. Het waren volwaardige nummers die het beluisteren waard waren. Het album was dan ook één van hun succesvolste.

En nu heb ik dan gisteren de dubbel cd "Format" gekocht wat als opvolger van "Alternative" kan worden beschouwd. Het bevat namelijk alle b-kantjes en bonustracks (van cd-singles en cassette(!) singles) van 1996-2009.
Wie opgroeide in het internettijdperk weet misschien niet wat een b-kant is. Neil noemt het compilatiealbum "Format" dan ook "een aaneenschakeling van vijftien jaar aan veranderingen in de muziekindustrie".

In september van dit jaar komt hun nieuwe CD "Elysium" uit, het eerste nieuwe album sinds 2009.
Nodeloos te zeggen dat ik die zeker zal gaan aanschaffen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten