maandag 22 april 2019

Toen was geluk ... #33

Gisteren op bezoek bij vrienden hadden we het er ineens over; het doorgeefluik, of in dit geval de doorgeefkast. Mijn woning is gebouwd in de jaren zeventig en oorspronkelijk zat er tussen de keuken en de woonkamer een kast welke aan weerskanten geopend en gebruikt kon worden, met in het midden een ruimte waardoor je, bijvoorbeeld de maaltijden, servies en bestek, van keuken naar de kamer kon doorgeven en vise versa.

Ik heb het nooit meegemaakt, een vorige bewoner heeft een muur geplaatst waar ooit die kast zat. Ik denk dat bij nog maar enkele van de woningen het nog intact is, de meeste bewoners hebben die hele kast er uitgesloopt en er een open keuken van gemaakt. Daar ben ik niet zo van, ik ben dan ook erg blij met mijn muur (misschien wel de enige die dat zo heeft). Hoewel ik zo'n kast met doorgeefluik ook wel heel leuk had gevonden. Niet heel noodzakelijk voor een ba'er, maar wel iets authentieks uit vervlogen tijden. Volgens mij worden dat soort doorgeefkasten nu niet meer in woningen geplaatst. Doorgeefluiken, wel zo zag ik op het wijde web, dat moeder de vrouw vanuit de keuken aan vader de man de pan met gekookte aardappels aangeeft. Hoewel op de foto's die ik zag het toch wel woningen in het wat hogere segment betrof, waarvan ik het ernstig betwijfel of de bewoners daar nog wel gekookte aardappels eten. Ik stel me er het über-yuppen stel Joris en Monique uit "Koefnoen" bij voor, die alles doen wat hip and happening is, maar desondanks chronisch boos en ontevreden zijn, met designer doorgeefluik en al.



Paul Groot en Plien van Bennekom als Joris en Monique. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten