zondag 15 december 2019

Jos

Begin jaren tachtig werkte Robert Long nauw samen met Leen Jongewaard, ze maakten drie theatershows samen. Voor Leen schreef Robert aan aantal nummers die op de lp 'Leen Is Alive' verschenen. Eén van die nummers is 'Jos'. Later nam Robert het zelf ook op, maar voor mij is de versie van Leen Jongewaard ongeëvenaard.

Jos

En toen opeens was Josje dood
Hij had gewoon geen zin om door te leven
Hij heeft zichzelf als 't ware opgeheven
Hij heeft aan mij z'n laatste brief geschreven
Hij hield zich niet nog langer groot
Ik gaf hem de genadestoot

Soms denk je dat je iemand kent
Nou ja, ik kende Jos zo'n maand of zeven
Hoewel we eerst nogal op afstand bleven
Zag ik de echte Jos soms toch wel even
Als door een scheur in het cement
Dan kroop ie langzaam uit z'n tent
Wanneer we 's zomers de rivier afdreven
Kwam er een glimlach om z'n lippen zweven
Was ie wat minder bang zich bloot te geven
Dan was ie in z'n element
We raakten aan elkaar gewend

Hij zei niet veel in het begin
Ik wist niet of ik hem ooit zou bereiken
Als ik iets vroeg, begon ie weg te kijken
Hij zij alleen soms: 'Hou nou op met zeiken'
Z'n handen nors onder z'n kin
Verroerde urenlang geen vin
Hij wou zo graag een harde bolster lijken
Maar op den duur begon het schild te wijken
Liet ie wat meer van z'n gevoelens blijken
En ging ie op m'n vragen in
Kwam ie tevoorschijn zin voor zin

Hij had van alles opgekropt
Er was niks waar je Jos om zou benijden
Zijn ouders waren van elkaar gescheiden
En om de maand moest ie bij een van beiden
Waar ie met snoep werd volgepropt
En hij vertelde me beknopt
Hoe hij als kind z'n vader wakker gilde
Omdat ie liever naar z'n moeder wilde
En hoe zijn vader hem zijn bed uittilde
En in de kelder had gestopt
Te vroeg en veel te vaak geschopt

Hij zei: 'Misschien is het verkeerd
Maar ik denk steeds: was ik maar niet geboren
De mensen hebben hun gevoel verloren
Haast niemand wil zich aan een ander storen
Dat heb ik nou toch wel geleerd
Zelfs zal je werkelijk crepeert
Zal men proberen om je stem te smoren
Maar ieder mens wil toch bij iemand horen
Dat lot is mij dan zeker niet beschoren
Ik word haast overal geweerd'
En ik heb Jos opnieuw bezeerd

Had ik hem achteraf beschouwd
Toen hij dat zei maar naar me toe getrokken
En hem gezegd: 'We zullen samen knokken'
Maar ik zei niks, was van mezelf geschrokken
Een onvergefelijke fout
Maar God, ik voelde me zo oud

Hij schreef; 'Ook jij liet me weer los
Door niks te zeggen heb je toch gelogen
Want wat je wilde zag ik in je ogen
Ook jij, gevangen in je onvermogen
Jij bent nog meer dan ik de klos
je bent misschien een ouwe vos
Jij kan misschien op meer ervaring bogen
Jij kunt er tegen als je wordt bedrogen
Maar ik heb alles nog eens overwogen
Ik wil niet meer
Het beste, Jos'

© Robert Long, Leen Jongewaard



2 opmerkingen:

  1. Inderdaad, Aidan. Het is een prachtig lied en lijkt ook helemaal op het lijf van Leen Jongewaard geschreven. Ik kan het niet horen zonder vol te schieten.
    Heel erg jammer dat er nooit een digitale editie van 'Leen is alive' is verschenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het dichts bij een digitale uitgave van 'Leen Is Alive' is de versie van Fonos, een bedrijf die onderhand ter ziele is, maar die van vinylalbums cd's uitbrachten. Bij muziekbibliotheken wellicht te leen.

      Verwijderen