donderdag 12 december 2019

Ketenregeling

Weet u het nog? Tot 1 juli 2015 kon een tijdelijk contract drie maal verlengd worden over een periode van drie jaar. Daarna werd er afscheid genomen, een vast contract zagen de meeste werkgevers niet zo zitten. De toenmalige Minister van Sociale Zaken, Lodewijk Asscher, had het licht gezien, althans dat dacht hij. Vanaf 1 juli 2015 kon men nog steeds drie contracten aangeboden krijgen, maar nu over een periode van twee jaar, want Lodewijk was van mening dat werkgevers de tijdelijke contracten na twee jaar wel juichend zouden omzetten naar vaste contracten. Elk lagere school kind wist toen al: dan worden de tijdelijke werknemers na twee jaar bedankt voor hun diensten. En zo geschiedde dus ook.

Daarom gaat per 1 januari 2020 de oude ketenregeling weer gelden, met enige aanpassingen, maar wat terug is, is dat tijdelijke contracten weer in drie jaar tijd drie keer kunnen worden verlengd. En voor wie valt dat in dit geval gunstig uit denkt u? Precies. Mijn contract loopt per 31 december af, en ik kan nog één keer een verlenging krijgen, en het heeft mijn werkgever behaagd om een verlenging van twintig maanden toe te passen, zodat ik aan die aanstonds toegestane drie jaar kom. Zo God het wil ben ik tot september 2021 verzekerd van werk. Daarna zou mij een vast contract aangeboden moeten worden, maar zou het ook gewoon kunnen stoppen. Op mijn leeftijd ben je een mens van een dag, bovendien kijk ik, voor mezelf, nooit verder dan een week vooruit, en wie weet hoe de wereld er over anderhalf jaar uitziet? Met andere woorden ik geniet gewoon van het moment en ben verheugd en dankbaar dat zij mij nog twintig maanden in hun midden willen hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten