donderdag 27 april 2023

In Memoriam: Paul van Vliet

Er is een Hagenaar dood gegaan. Paul van Vliet, als ik zijn onmiskenbare stem hoor, zo mooi van timbre, met een vleugje Haagse tongval, die je bij de echte Hagenaar er nooit helemaal uit krijgt, waan ik me in gedachten meteen op het Lange Voorhout. Hartje stad, waar ook het vermaarde Hotel Des Indes is gevestigd, Binnenhof en Denneweg zijn op loopafstand. Het Lange Voorhout is heel dichtbij de Koninklijke Schouwburg en theater PePijn die onlosmakelijk met Paul verbonden zijn, vooral die laatste dat door Paul in 1964 is geopend in een voormalig pakhuis in de Nieuwe Schoolstraat en nog steeds als theater functioneert. Als geboren Hagenaar zit de stad, ook al woon ik er niet meer, in mijn DNA, in mijn hart. En Paul had de gave om enkel met zijn stem en natuurlijk zijn prachtige liedjes mij meteen in Den Haag neer te zetten, zeker als die liedjes over onze gezamenlijke geboortestad gingen. 

Paul was als student in de jaren vijftig al bezig met cabaret, hij maakte onderdeel uit van het Leidsch Studenten Cabaret. In de jaren zestig richt hij een ensemble op, PePijn en dus ook het theater met dezelfde naam. Paul baarde opzien toen hij in 1966 optrad in een tv programma ter gelegenheid van het voorgenomen huwelijk van Beatrix en Claus en sprak, heel ongebruikelijk voor die tijd, Claus persoonlijk aan met een conference over een echte Hollandse overjas. Zoiets was nog nooit vertoond. 

In de jaren zeventig gaat Paul met zijn onemanshows beginnen in Scheveningen onder de voor mij als kind al poëtische noemer: 'Een avond aan zee met Paul van Vliet'. Zo'n ogenschijnlijk eenvoudige titel, maar nog steeds roept het bij mij de meest prachtige beelden op, Kurhaus, strand, zee, zomeravond. Daar leerden we zijn geweldige typetjes kennen als Bram van de Commune, Majoor Kees en Baron Teats van Avezaethe, als ook zijn mooie liedjes, o.m. 'Meisjes van Dertien', 'Veilig Acherop Bij Vader Op De Fiets' en 'Den Haag Met Je Lege Paleizen'. Zelfs sommige van zijn conferences werden op single uitgebracht en stonden in de hitparade. 

Naast zijn theatershows heeft Paul ook in de jaren negentig in de musical 'My Fair Lady' gespeeld als professor Higgins en in 2007 in het toneelstuk 'Liefdesbrieven'. Vanaf 1992 was hij speciaal ambassadeur van Unicef. Op zijn 65e stopt hij met het maken van theatershows om in 2012 toch weer theater te gaan maken op de zondagmiddag in de Koninklijke Schouwburg. Vanaf 2011 is er de Paul van Vliet Academie waar studenten worden opgeleid tot professionele kleinkunstenaars en cabaretiers. 

Paul is op 25 april j.l. overleden na een kort ziekbed. Hij is 87 jaar geworden. Zoals ik al zei, er is een Hagenaar dood gegaan, niet zomaar een Hagenaar maar één die een mede Hagenaar alleen al met zijn stem en liedjes aan de hand meeneemt door hun stad.

Den Haag, met je lege paleizen
Den Haag, waar de westenwind speelt
Den Haag, waar de wijzen in 's lands dienst vergrijzen
En waar op de zolders Couperus vergeelt
Den Haag, met je standen en rangen
Den Haag, met je geur van een Indisch pension
Je kan je karakter in een woordje vangen
In dat beetje gewichtige
Tikkeltje schichtige
Altijd voorzichtige woordje: Pardon

© Paul van Vliet, Rob van Kreeveld



Geen opmerkingen:

Een reactie posten