dinsdag 25 april 2023

De Meivakantie

Als taalgevoelig mens kan ik een ongefundeerde allergie voor bepaalde woorden en uitdrukkingen hebben, dingen die voor anderen heel gewoon in de oren klinken geven mij lichte braakneigingen. De Meivakantie is er één van, ik zal u proberen uit te leggen waarom. Ik heb eens teruggedacht aan mijn schooltijd, zo net na de oorlog, nadat wij het schooljaar waren begonnen hadden we ergens in oktober herfstvakantie, in december kerstvakantie, eind februari voorjaarsvakantie, met Pasen paasvakantie en dan in juli en augustus zomervakantie. 

Omdat ik bewust kinderloos ben heb ik geen idee hoe scholen nu functioneren en werken, maar een bevriende leraar hoorde ik op een gegeven moment zeggen: "Met De Meivakantie ga ik...". De Meivakantie? Wat mijn, ik zeg het nog maar eens, volledig irrationele, aversie er tegen aanwakkerde was hoe het werd uitgesproken 'Dé Meivakantie', ik hoorde de hoofdletters en de vanzelfsprekendheid alsof er werd gesproken over 'met kerst ga ik...'. De Meivakantie is niet iets wat voor iedereen geldt, het is voor mensen die in het onderwijs werken en voor mensen met schoolgaande kinderen. Voor al dan niet bewust kinderlozen, zoals ik, die geen emplooi hebben in het onderwijs is het niet een ding. Nu was dit dezelfde persoon die ieder jaar in de zomer zei: "Ik heb maar negen (acht of zeven, ik weet het niet precies meer) weken vrij". De klemtoon werd gelegd op 'maar' en dit was enkel om reacties uit te lokken, om daar vervolgens als door een wesp gestoken op te reageren als die kwamen. Vanzelfsprekend reageer ik juist niet als mensen zo doorzichtig naar een weerwoord hengelen. Daarnaast werd het ook elk jaar opnieuw gezegd. 

Ik heb me maar eens verdiept in De Meivakantie, omdat het iets is wat ik als schoolgaand kind niet kende. Het blijkt dat de paasvakantie is geschrapt, omdat dat elk jaar op een ander moment valt en daardoor het ritme in de schoolvakanties verstoorde. Je verzint het niet. Ik denk nu met terugwerkende kracht dat dát het is waardoor in mijn latere leven zoveel is misgegaan, het verstoorde ritme van de schoolvakanties. Vanwege het feit dat dan de periode tussen de voorjaarsvakantie en de zomervakantie te lang duurt is De Meivakantie geïntroduceerd. De Meivakantie is een week, maar scholen mogen er ook twee weken van maken. Het is ook maar een naam want dit jaar is De Meivakantie officieel in april. Ik heb niet kunnen achterhalen in welk jaar de paasvakantie is vervangen door De Meivakantie. 

Nou ja, dat dus, of ik de term De Meivakantie nu omarm weet ik niet, ik blijf het een holle frase vinden, maar aan de andere kant heb ik er ook niet mee te maken. En ja, het is heel grondeloos dat het zo in mijn allergie zit, maar ik denk dat het komt door het verstoorde ritme van mijn schoolvakanties vroeger door die vermaledijde verspringende paasvakantie, zoiets werkt lang door. 



2 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar... Ik ken uit mijn schooltijd ook alleen krokusvakantie (februari) en Paasvakantie (in april, een enkele keer eind maart). Ik dacht dat trouwens dat deze "Meivakantie" was uitgevonden vanwege het feit dat Koningsdag, 4 en mei vlak na elkaar vallen en mensen dan liever vrij hebben dan de week na Pasen. Maar er is dus een andere reden: verstoord ritme. Heb ik vroeger nooit last van gehad trouwens - de vakantiewekenplanning stond voor het hele jaar toch al vast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar omdat Pasen nogal verspringt (kan vallen van 22 maart tot 25 april) kwam dat het 'ritme' niet ten goede. Ook ik heb nooit last gehad ervan, hoor.

      Verwijderen