dinsdag 15 november 2011

Dat het eens even gezegd is.

Omdat ik geen kinderen in mijn directe omgeving heb hou ik me niet bezig met het hele Sinterklaasgebeuren an sich. Geen intocht, geen Sint journaal, etc.
Wel was ik op de hoogte dat er een nieuwe TV-sint kwam dit jaar, in de krant werd daar een verslag van gedaan en er stond letterlijk:

"Iedereen is bijna opgegroeid met Bram van der Vlugt. Maar ik denk wel dat 'de nieuwe' slaagt voor het sinterklaasexamen"

Geen woord, geen letter, geen verwijzing was er naar De Enige Echte Sint: Adrie van Oorschot.
Adrie van Oorschot was van 1965 t/m 1985 de Sint van mijn jeugd, samen met hoofdpiet Piet Römer werd hij ieder jaar ingehaald door vrouwtje Bouw (Mies Bouwman) en later door vrouwtje Wiet (Wieteke van Dort).
Twintig jaar lang heeft Adrie met veel plezier gestalte gegeven aan de TV-sint. Hoe belangrijk onderdeel het van zijn leven was blijkt wel uit de mijter en staf die op zijn grafsteen te vinden zijn.

Dat het eens even gezegd is.



14 opmerkingen:

  1. Ja, ik zie die foto en denk 'wow, da's de echte!' Bram is een goede vervanging, maar voor mij nooit de 'one and only'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adrie was zeer zeker de enige ECHTE Sinterklaas.Bram deed het ook heel erg goed.Maar nu ik dit zomaar even opzoek en zijn gezicht zie van onze Sint(Adrie)maakt mijn hart een sprongetje en ben je even terug in een mooie tijd❤

      Verwijderen
  2. Correct opgemerkt..
    Enig idee wat het probleem van Aart Staartjes was om Adrie van Oorschot te vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem Aart Staarjes schijnt geen makkelijke man te zijn, Piet Römer heeft tijdens een interview over zijn carrière verteld dat hij ooit, door een meningsverschil, heeft moeten dreigen kort voor de intocht niet meer mee te doen, toen koos Aart eieren voor z'n geld.
    Wat ik begrepen heb vond Aart Adrie van Oorschot te ouderwets en moest er een Sint komen meer van deze (nu toender) tijd. Adrie heeft dat heel erg gevonden, maar heeft er nooit een woord over gerept vanwege het feit dat hij vond dat je een kinderfeest als Sint Nicolaas niet moets bedoezelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij was Arie "de" sinterklaas. Ik ben met hem opgegroeid. toen het Bram werd, geloofde ik al niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk artikeltje dit.
    Je vind maar zo weinig van deze enige Echte Sinterklaas!!
    Toen ik dit plaatje net hier op dit blog tegenkwam, was het meteen:
    JAAH DAT IS 'M!!

    op de een of andere manier straalt deze man meer dan wie ook het Sinterklaas wezen echt uit.
    en dan hebben we het over zijn mooie stem nog niet eens gehad.

    groetjes van: MR VLEDER!!
    heel leuk dat je hier een onderwerpje van hebt gemaakt.
    bij deze is het ook door mij eens even gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt helemaal gelijk!!! dit is en blijft voor altijd de enige, echte Sinterklaas.....Ik kijk elk jaar in de Sinterklaastijd nog met veel plezier het verhaal van Annabel, even genieten van 'mijn' hoofpiet en 'mijn' Sinterklaas!!

    Eileen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooi stuk. Ik ben zelf met Bram opgegroeid en voor mij is hij de enige echte. Mijn dochter zal opgroeien met Stefan en zo zet het verhaal zich voort.
    Helaas ben ik wel van mening dat de publieke omroep een te grote stem heeft in het hele geheel, de logo's van het sintjournaal prijken nu op alle kostuums waardoor vele glorie verloren is gegaan.

    Wat de foto van adrie betreft: prachtig. Een (de) echte sint!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van Oorschot belichaamde de iconische gestalte van hoe de 'echte' Sinterklaas behoorde te zijn. Waardig, authentiek, een beetje streng maar met mededogen en bovenal charismatisch! Voor mij gaf Adrie gestalte aan het soort archetype dat een levenslang meegaat.

    De vervanging van deze sinterklaas door acteur Bram van der Vlucht, aangestuurd en afgedwongen door Aart Staartjes, betekende een totale breuk met de Sint zoals we die kenden. Ter relativering, de kinderen die opgroeiden met Van der Vlucht zien juist in hem de ideale sinterklaas. Ter correctie: het is dan ook een lost generation. Want een Sint met kakkineus accent die grappig probeert te zijn en zich laat dollen in programma's van Paul de Leeuw, zo'n Sint is geen Sint, maar blijft de acteur die ervoor is ingehuurd. De echte Sint, Adrie van Oorschot kreeg nooit de eer die hij verdient, daarom bij deze alsnog (naar vermogen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft voor mij ook een beetje oud zeer dat Adrie is weggestuurd door Aart. Adrie heeft dat altijd heel erg gevonden. Maar laten we niet vergeten dat Aart door roeien en ruiten is gegaan om de kindertelevisie minder kinderachtig te maken, en tegen de wens van de Amerikaanse makers in het mopperende karakter Meneer Aart heeft geïntroduceerd bij Sesamstraat. Het was hem allemaal veel te lief en zoetsappig.

      Verwijderen