donderdag 17 augustus 2017

♫ Wilhelmus va-han....euh...euh

In de directe omgeving van, of in de formerende partijen zit een mol, want ten tweede male is er gelekt naar het Algemeen Dagblad, ik heb dan altijd het sterke vermoeden dat het om geregisseerd lekken gaat, om te of zien hoe wij, het gepeupel, er op reageren. De vier partijen, VVD, CDA, D66 en CU willen dat leerlingen les gaan krijgen over ons volkslied, over de tekst, de betekenis en de melodie. Sybrand Buma van het CDA had zelfs het plan om de scholieren staand het Wilhelmus te laten zingen, maar dat idee lijkt het niet te halen. Ik vraag me meteen af of hij ook vastomlijnde ideeën heeft over hoe men tijdens het zingen de rechterhand moet houden, op het hart, of....

Ik weet natuurlijk niet hoe het er nu op scholen aan toe gaat, maar toen ik op de lagere school zat, werd het Wilhelmus gewoon tijdens de lessen geschiedenis behandeld, wat het betekende, hoe het gezongen werd en dat het een acrostichon is. Nu was dat wel net na de oorlog en zag men het misschien anders dan nu, maar zulks hoeft toch niet in een regeerakkoord te staan. Mocht het niet meer worden behandeld, dan kan het simpel gewoonweg weer worden opgenomen in de lessen.  

Maar ik vermoed dat geschiedenislessen helemaal niet meer gegeven worden, vanwege het volgende voorstel van deze partijen om iedere Nederlander op hun 18e verjaardag via de burgemeester een boekje te overhandigen over de geschiedenis van Nederland met een uitleg van onze democratische rechtstaat. Ik vind het een schattig en aandoenlijk initiatief, het toont meteen aan dat zij niet helemaal in touch zijn met de jongere generatie van nu. Een boekje. Boekje. Bij iedere 18 jarige zit hun smartphone of ipad vastgeklonken aan hun hand, die leggen ze heus niet weg voor zoiets archaïsch als een papieren boek. 

Ik ben er nog steeds niet heel erg zeker van dat ze er uit gaan komen met elkaar, en ik kan me bijna niets destructievers voorstellen dan deze 'rechts met de bijbel' coalitie, maar omwille van dit soort hilarische acties, en er zullen er vast nog meer komen, zou je er wel op hopen. Dan is er weer eens wat te verstrooiing, en die 4 jaar maken ze vast niet vol. 

Maandag was toch ook geweldig toen ook via het Algemeen Dagblad werd gelekt dat er een voorlopig akkoord zou liggen over euthanasie en onderzoek naar embryo's. Gert-Jan Segers van de ChristenUnie was woedend, of veinsde dat, terwijl hij toch moet weten dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn, en dat de Almachtige zelf zich waarschijnlijk er tegenaan bemoeid had en dat Hij het was die had gelekt. Hij is die mol. Ik verheug me al op het volgende wat, al dan niet (door de Almachtige hand) geregisseerd, zal doorsijpelen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten