donderdag 21 september 2023

On the radio

Gisteren was ik op de radio! Nou hoef ik daar niet zo hyper over te doen, ik heb immers 2½ jaar lang elke twee weken mijn zelf geschreven column live voorgelezen in het radioprogramma 'Uit De Kast' van Radio Capelle, maar dit is iets anders. Omdat ik soms hysterisch vroeg moet beginnen met werken, gaat mijn wekker ergens in de nacht af. Ik ben niet iemand die bij de eerste tonen van de wekker naast z'n bed staat. Ik moet eerst het idee verwerken dat ik er überhaupt nog ben en dan langzaam tot het besef komen dat er dingen van me verwacht worden. Dat gaat met een good old wekkerradio, en als ik heel vroeg moet beginnen beland ik in het radioprogramma 'DagNacht' op Radio 2 gepresenteerd door Desiree van der Heiden. 

Een programma met leuke muziekjes en de prettige presentatie van Desiree. Er is een rubriekje 'Tijdperktunes', waarin luisteraars tips mogen aandragen voor een liedje uit een bepaalde periode. Op woensdagochtend is dat de jaren zeventig. En nu had ik al een paar keer gedacht laat ik ook es inbellen, en gisteren heb ik de daad bij de gedachte gevoegd en gebeld. Het is zo allejezus vroeg dat de kans groot is dat de telefoon aan de andere kant wordt opgenomen. En alzo geschiedde. Ik kreeg producer Anne Klein Gunnewiek aan de telefoon en ze vroeg me wat het nummer was wat ik in gedachten had. Ik moest blijven hangen. In totaal worden vier mensen door Desiree in de uitzending gevraagd welk nummer ze graag willen laten horen en ik was daar dus één van. Daarna kiest ChatGPT uit welk van de vier het wordt. Maar ik vermoed zomaar dat Desiree en Anne dat gewoon zelf doen. Vervolgens komt er wel een AI beschrijving van het desbetreffende lied en artiest.

Desiree vroeg me welk nummer ik wilde horen en ik vertelde dat het 'Soul Dracula' van Hot Blood was. Zij kende dit nummer, als kind van de jaren 90, niet. Ik vertelde haar, en de luisteraars, het een en ander, dat het een studioproject was waarvan de makers niet optraden en ook dat het ballet van Penney de Jager bij Top Pop veel indruk heeft gemaakt op mij als kind met een heuse Dracula en een in haar nek gebeten Penney, ook dat ze het maar es op YouTube moest bekijken. U begrijpt van de vier nummers werd 'mijn' Dracula gekozen. Na afloop van het liedje vertelde Desiree dat ze het clipje op YouTube had bekeken en met haar een aantal luisteraars die weer reageerden. Hoe leuk is dat?!

Ik heb ooit es een blogje geschreven over het nummer van Hot Blood, maar dat kwam omdat, ook door mijn bemoeienis, er een remix van is gemaakt als u hier klikt kunt u het lezen. Het liedje gaat dus als een soort rode draad door mijn leven. En gisteren was het volgens mij voor het eerst sinds 1977 dat het weer te horen was op de Nederlandse radio. Natuurlijk hieronder het clipje met Penney en haar ballet én de remix die er in 2012 van is gemaakt op aanraden van mij.

U begrijpt dat ik nog wel meer niet doorsnee one hit wonders uit mijn mouw kan schudden voor het rubriekje van Desirees programma, dus wie weet bel ik nog es in. 


Desiree van der Heiden.



                 Het clipje van de originele versie van Hot Blood met het ballet van Penney de Jager
                                                       Klik hier als het clipje niet te zien is. 


                                     De remixversie uit 2012. Klik hier als het clipje niet te zien is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten