zaterdag 30 september 2023

Valise d'emballage

Op de uitvaart van mijn moeder heb ik vanzelfsprekend gesproken en één van de dingen die ik aanstipte was dat als u mijn zus en mij zou vragen waarom we bepaalde dingen doen zoals we ze doen het enig juiste antwoord zou zijn: 'Zo deed mama dat altijd'. 

Gisteren hoefde ik enkel maar in de ochtend te werken en dat kwam heel goed van pas omdat ik dan nog ruim de tijd had om me voor te bereiden op het lange weekend in Frankrijk. Wat daar dan bij hoort is dat ik mijn huis netjes achter wil laten zodat ik bij terugkomst in een schoon en opgeruimd huis aankom. Dat is dan zoiets wat mijn moeder ook altijd deed. Het hoort er gewoon bij voor mij. Daarnaast natuurlijk het inpakken van de valiezen, dat vind ik wel een dingetje, maar ik denk in dagen en setjes met daarbij behorende schoenen, riemen en jassen. De weersvoorspellingen zijn goed, zomers zelfs, maar mij is aangeraden om toch ook een trui mee te nemen, praktisch denkend heb ik nu vestjes ingepakt in plaats van jassen, die kunnen zowel als trui en jas fungeren.

Waar ga ik dan heen is natuurlijk de vraag die op ieders lippen ligt, samen met Talitha, Rick en Chris reis ik af naar het, wat ik ervan gezien heb, pittoreske Alligny-Cosne. Rick en Chris hebben daar sinds enige tijd een pied-à-terre. Als goede vrienden hebben wij natuurlijk het hele proces meegemaakt en de rode draad daarin was dat zaken in Frankrijk nét allemaal even anders gaan dan wij hier in Nederland gewend zijn, maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en is hun maison klaar om ons als allereerste gasten te ontvangen. De eer! We hebben intens met hen meegeleefd in de stappen die genomen moesten worden en het daadwerkelijke 'it giet oan' met bubbels gevierd, niets is leuker dan het geluk, blijdschap en successen van en met vrienden vieren. 

Zowel Talitha en ik zijn nooit verder gekomen dan Parijs, maar het schijnt dat Frankrijk meer is dan dat en dat gaan we nu meemaken. De foto's die we gezien hebben en de verhalen die we hebben gehoord hebben ons nieuwsgierig gemaakt, dus we hebben er zin an! Als u dit leest zijn wij al een heel eind op weg. Je vous tiendrai au courant.


Het pied-à-terre en France.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten