dinsdag 2 mei 2023

Luchtalarm

Gisteren om precies twaalf uur ging ie weer af, het luchtalarm zoals elke eerste maandag van de maand. Het is een ander geluid dan die ik ken uit mijn jeugd en waar ik als kind overstuur van raakte. Met terugwerkende kracht bleek die reactie alles te maken te hebben met mijn hoogsensitiviteit, wat in die tijd nog niet bestond, je was gewoon een raar kind. Sinds 1998 hebben we het geluid wat we nu horen. Vanaf 1989 tot 1993 was er gestopt met de maandelijkse testen op de eerste maandag. De val van de muur was daar de reden van. 

Omdat we sinds 2012 het NL-Alert kennen wordt er al enige tijd gediscussieerd om het luchtalarm af te schaffen en volledig over te stappen op het NL-Alert. Maar daar zitten best nog wat haken en ogen aan. Want als de netwerken uitvallen houdt het al snel op. Bij een stroomstoring door een natuurramp of iets dergelijks werken de systemen nog maximaal vier uur. Het luchtalarmsysteem is aan vernieuwing toe en de vraag is nu of men er geld in wil steken of er helemaal mee gaat stoppen. 

Wat meetelt is dat het luchtalarmsysteem sinds de jaren vijftig nog nooit landelijk is ingezet. Daarnaast geeft het alarm enkel aan dat er iets aan de hand is, maar niet wát. Ik weet trouwens nog dat in elk huis vroeger een calamiteitenboekje, van de Berscherming Bevolking (BB), in de meterkast lag met wat te doen als.... In mijn eerste woning lag het ook met van die heerlijke jaren vijftig drukletters. Met NL-Alert kan inderdaad meer informatie geven worden.

Roelof van Gelderen, locatiemanager van het Museum Bescherming Bevolking, vindt het volledig afschaffen van het luchtalarm onverstandig. "Daarmee zouden we een belangrijk waarschuwingssysteem verliezen. Je moet het zien als een brandverzekering. Het kost geld, toch hoop je het nooit nodig te hebben, maar als er iets gebeurt, ben je blij dat je 'm hebt."

Ik raak nu niet meer overstuur van het luchtalarm en vind dat beide systemen naast elkaar kunnen bestaan. In België en Duitsland heeft men juist weer geïnvesteerd in het luchtalarm omdat tijdens de overstromingen in 2021 op veel plekken de mobiele netwerken uitvielen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten